ان شالله باشد كه پاسخ تمامي زحماتم مادي ومعنوي ام را هم از انتخابات و.....بگيرم ان شالله... جايي نرويد وبا دستنوشته هاي بعدي من درباره نتايج ورييس جمهور مردمي امان با من باشيد. يا علي
باسلام دوستان
اين مطلب يه مطلب ثابت وبه عنوان نوزدهمين دستنوشته ي انتخاباتي من است
دوستان بسيار خوشحالم كه فعاليت انتخاباتي ام را از اواسط ارديبهشت ماه در فضاي سايبري شروع نمودم
انتخابات و.... در خدمتتان بودم واز اواخر فروردين تا الان به مطالبي پيرامون انتخابات وفرامين رهبري و... پرداختم وتوانستم در اين مدت 8ماه فعاليت سايبري
كه دارم بيش از 120مطلب درباره انتخابات واخبار ومطالب ويژه درباره آن به ثبت رسانده باشم وحال اميدوارم فعاليت 8ماه من در حوزه انتخابات به ثمره نشسته
باشد وفعاليت سايبري من باعث شود ،كه شعار حماسه سياسي در جمعه 24خرداد 92توسط مردم ايران به ثبت برسد.
اميدوارم نتيجه زحمات مادي ومعنوي خود را هم فردا وهم در جاهاي ديگر وفعاليت هاي سايبري ام ببينم.
من از مردم ايران خواهشمندم به فرامين رهبري وسخن رهبرم كه در روز 22خرداد در ديدار با اقشار مختلف مردم در حسينيه امام خميني (ره) مطرح شده
ورهبرم از ما مردم ايران خواست كه با حضور در پاي صندوق هاي راي بتوانيم به تحريماتي كه تا الان برما حاكم بوده جواب دهيد .
ان شالله حضورتان باعث سرافرازي رهبرمان وميهنمان ونظام مقدس جمهوري اسلامي شود.
حضور ما در روز 24خرداد 92ثابت مي كند هنوز به آرمان هاي امام خميني ورهبري پايبنديم....
فردا خواهيم آمد(24خرداد92) تا سرنوشت كشور ايران را براي چهارسال آينده انتخاب كنيم واصلح ترين رييس جمهور را براي چهارسال آينده انتخاب كنيم
پس بياييد باحضور خود حماسه اي بسازيم كه چندماهي هست اين حماسه سياسي در راه است وفردا يعني24خرداد92به ثمر خواهد نشست...ان شالله
نوزدهمين دستنوشته ي انتخاباتي من ((راي اول وقت =نماز اول وقت))
سلام
ما مسلمانيم وهميشه گفتيم نماز اول وقت ثوابش بهتر از نماز هايي است كه اول وقت خوانده نشود.
من نمي گم ساعت 7و8صبح براي راي دادن برويد ،ولي خدايي نگذاريد10و11شب برويد كه درصف هاي انتخاباتي خسته شويد.
البته شلوغي صف هاي راي نشان دهنده ي حضور پرشور شماست ولي مثل نماز اول وقتي كه روي حساس هستيد
روي راي اول وقت نيز حساس باشيد :چرا
كه نماز سرنوشت وروحيه انسان را تامين مي كند وراي اول وقت هم مثل نماز اول وقت سرنوشت وروحيه كشور را تامين مي كند
پس براي راي دادن برويد وحضور پرشورتان را با راي اول وقت به همه جهانيان نشان دهيد.رأي اول وقت، مثل نماز اول وقت
ان شاالله...
هجدهمين دستنوشته ي من ((خواهشا به فرامين رهبري عمل كنيد))
با سلام
رهبرم ديروز در حسينيه امام خميني (ره)با اقشار مردم ديدار داشتند :ايشان به حضور مردم در پاي صندوق هاي راي اشاره كردند.
رهبرم از ما خواست كه به پاي صندوق هاي راي برويم ونگذاريم دشمن از عدم حضور ما سو استفاده كند.
دوستان ،عزيزان ،برادران وخواهران گرامي :به پاي صندوق ها برويم وثابت كنيم كه تحريم هاي شما باعث نمي شود كه ما به پاي صندق هاي راي نياييم .
رهبرم در سخنانشان به كساني اشاره كردند كه ممكنه به هر دليلي به نظام مقدس جمهوري اسلامي اعتقاد نداشته باشند :رهبرم خطاب به آن ها نيز فرمود كه شما هم به خاطر كشورتان پاي صندوق هاي راي بياييد.
پس من مي آيم تا روز 24خرداد را به يك روز حماسه سازان در تاريخ ايران تبديل كنم....
خواهيم آمد....
پانزدهمين دستنوشته ي انتخاباتي من ((سپاسگزاري از دوكانديداي محترم)
با سلام
دوستان دستنوشته پانزدهم را مي خواهم با سپاسگزاري از دوكانديداي محترم انتخابات رياست جمهوري يازدهم بنويسم.
سپاس از غلامعلي حداد عادل وسپاس از محمد رضا عارف كه با انصراف خود از انتخابات رياست جمهوري يازدهم :به مردم اجازه دادند كه با كاهش كانديدا ،مردم
بتواند تا روز جمعه اصلح را انتخاب كنند وبه اصلح ترين كانديد رياست جمهوري يازدهم راي بدهند.
اميدوارم واز خداوند مي خواهم كه حداقل اين شش كانديداي محترم انتخابات رياست جمهوري يازدهم به چهار نفر برسند ومردم بتوانند اصلح ترين ها را از بين آن
ها انتخاب كنند .
ان شالله...
نقش مردم در انتخابات
نقش مردم در انتخابات ۱) بعضي از نمايندگان خلاف مصالح اسلام و مردم عمل مي كنند ، تكليف ما چيست؟ اگر چنانچه وكلاى شما بعضىهايشان تخلف كردند ، به آنها تنبه بدهيد كه آقا نكن . اگر زيادتر كردند دفعه ديگر تعيينشان نكنيد ، كسى ديگر را تعيين كنيد . و من حالا دارم با همه وكلا اين مطلب را مىگويم كه اگر مسيرتان را از مسير ملت جدا بكنيد و بخواهيد علحيده باشيد و تكلفتان را با كسانى كه مخالفت با اسلام كردند و جوانهاى ما را آنطور كشتند و ابرار ما را اينطور كشتند جدا نكنيد ، اگر اين دوره هم صحبتى نشود ، دوره ديگر شما التماس دعا داريد .۱ ۲) با تبيين شرايط فعلي ، بفرماييد وظيفه افراد مؤمن ومتعهد چيست؟ امروز روزى است كه آنهايى كه از اول تا حالا مخالف با جمهورى اسلامى بودند ، اسلام را مخالف مقاصد خودشان مىديدند ، آنها به دست و پا افتادهاند و دارند تبليغات مىكنند . اگر مؤمنين كنار بروند ، آنهايى كه متعهد به اسلام هستند كنار بروند و اينها بيايند و قبضه كنند ، مثل صدر مشروطه كه رفتند كنار اشخاصى كه متعهد بودند و قبضه كردند مشروطه را آنهايى كه متعهد به اسلام نبودند ، اسلام را به آنجا كشاندند كه همه ديديد . اگر در صدر مشروطه علما آمده بودند در ميدان، مؤمنين آمده بودند ، روشنفكرهاى متعهد آمده بودند و مسلمان متعهد آمده بودند و قبضه كرده بودند مجلس را و نگذاشته بودند كه ديگران بيايند مجلس را بگيرند ، ما به اين روزگار نمىرسيديم ، ما مملكتمان خراب نمىشد ، ما عزتمان از بين نمىرفت۲٫ ۳) تأكيد حضرتعالي بر بيداري اقشار مردم به چه دليل است؟ اگر ملت بيدار نشود ، اگر علماء اسلام بيدار نباشند ، غفلت كنند ، اگر چنانچه علماى قم ، مدرسين قم ، طلاب قم ، علماء تهران ، روحانيت مبارز تهران ، علماء همه بلاد و روحانيون همه بلاد و مردم بيدار نشوند ، الان دارند وضعى را ، يعنى مىخواهند وضعى را كار كنند كه زمان مشروطه كردند و بدانيد گناهش به گردن همه ماست .۳ ۴) نقش بانوان در انتخابات چگونه است؟ همانطورى كه مردها فعاليت مىكنند براى انتخابات ، خانمها هم بايد فعاليت بكنند براى اينكه فرقى ما بين شما و ديگران در سرنوشت تان نيست . سرنوشت ايران ، سرنوشت همه است .۴ ۵) برخي افراد متعهد از ترس تخريب شخصيت و وجهه خود ، وارد ميدان انتخابات نمي شوند ، پيام حضرتعالي براي آنان چيست؟ بايد در صحنه باشيد ، عذرى نداريد كه برويد كنار بنشينيد . البته اشخاصى پيدا مىشوند كه با گفتههاى خودشان ، نوشتههاى خودشان مىخواهند شما را نگذارند وارد بشويد . آنها مىخواهند كه اشخاصى را تعيين بكنند كه بعدها ما گرفتار بشويم . شماها بايد وارد باشيد در مسأله و با كمال جديت اهميت بدهيد به اين مسأله و مردم را وارد كنيد .۵ ۶) ” كار مجلس سياسي است و بايد سياست را به اهلش سپرد .” در مقابل اين استدلال چه توصيه اي وجود دارد؟ اين امر سياسى به همه مربوط است ، به اسلام مربوط است ، به حفظ اسلام مربوط است . ما اگر نظارت نكنيم يعنى ملت اگر نظارت نكنند در امور دولت و مجلس و همه چيز اگر كنار بروند و بسپارند دست اينها و بروند مشغول كارهايشان بشوند ، ممكن است يك وقت به تباهى بكشند .۶ ۷) چه سفارشي به مردم در خصوص شركت در انتخابات داريد؟ وصيت من به ملت شريف آن است كه در تمام انتخابات رئيس جمهور و چه نمايندگان مجلس شوراى اسلامى و چه انتخاب خبرگان براى تعيين شوراى رهبرى يا رهبر ، در صحنه باشند و اشخاصى كه انتخاب مىكنند روى ضوابطى باشد كه اعتبار مىشود .۷ ۸ ) تكليف شرعي براي شركت در انتخابات را بيان فرماييد؟ از مراجع و علماء بزرگ تا طبقه بازارى و كشاورز و كارگر و كارمند ، همه و همه مسوول سرنوشت كشور و اسلام مىباشند چه در نسل حاضر و چه در نسلهاى آتيه . و چه بسا كه در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه ، گناهى باشد كه در رأس گناهان كبيره است .۸ ۹) برخي متدينين به جهت مشاهده انحراف از برخي اشخاص و گروه ها ، از شركت در انتخابات دلسرد شده اند ، چه بايد بكنند؟ آن مقدسى كه خيال مىكند كنار نشسته و دخالت در امور اسلامى نمىكند، او بر خلاف اسلام دارد رفتار مىكند … آن آدمى كه به واسطه اينكه مثلاً يك چيز اعوجاجى از يك نفر مىبيند يا از يك گروهى مىبيند كنار برود ، اين برخلاف مصالح اسلام عمل مىكند … به مردم عرض مىكنم شركت كنيد در اين انتخابات و تميز بدهيد اشخاصى را كه لايقاند براى اين مقام ، مقدرات كشورتان را به دست كسانى بدهيد كه براى كشور شما مفيدند از حيث سياست ، از حيث اقتصاد ، از حيث همه چيز . اگر مسامحه بكنيد و امروز هم كسى نفهمد ، خدا هست ، خدا مىداند و مىبيند . شما در محضر خدا هستيد هر جا هستيد ۹٫ ۱۰) عده اي از مردم به جهت اشكالاتي كه به بعضي از مسئولان دارند كه ممكن است صحيح هم باشد ، در انتخابات شركت نمي كنند . در اين باره نظر حضرتعالي را جويا مي شويم؟ فرضاً كه ما بد باشيم اما اسلام كه خوب است ، اسلام را كه قبول دارند همه اين يك وظيفه اسلامى است كه ما حفظ كنيم جمهورى اسلامى را . اگر مجلس لطمهاى بر آن وارد بشود به جمهورى اسلامى لطمه وارد مىشود .۱۰ ۱۱) البته مردم نظام جمهوري اسلامي را مي خواهند ، با اين حال گلايه هاي به حقي از برخي مسئولين دارند؟ مردم اگر اسلام را ، استقلال و آزادى را ، نبودن تحت اسارت شرق و غرب را مىخواهند ، همه در انتخابات شركت كنند و در صحنه حاضر باشند .۱۱ ۱۲) چه مسئوليتي متوجه كساني است كه در امر شركت در انتخابات مسامحه مي كنند؟ اگر مسامحه كنيد، در پيشگاه خداى تبارك و تعالى ، اگر نرويد و رأى ندهيد و آنها كه جديت دارند به اينكه وارد بشوند در مجلس و به هم بزنند اوضاع ايران را ، آنها خداى نخواسته بروند ، مسؤوليتش به عهده شماست مستقيماً .۱۲ ۱۳) اقشار مختلف مردم مسئول اند . چه مسئوليتي متوجه آنان است؟ ملت اگر چنانچه كنار بنشيند ، اشخاص مؤمن ، اشخاص متعهد كنار بنشينند و اشخاصى كه نقشه كشيدهاند براى اين مملكت از چپ و راست ، آنها وارد بشوند در مجلس ، تمام مسئوليت به عهده ملت است ، هر قدمى كه بر ضد اسلام بردارند ، در نامه اعمال ملت نوشته شود ، هر كارى كه انجام بدهند مسؤوليتش متوجه ملت است .۱۳ ۱۴) عليرغم توصيه هاي حضرتعالي ، عده اي از عدم شركت در انتخابات صحبت مي كنند . نظر حضرتعالي چيست؟ اگر ملت به اين حرف گوش نكرد ، من حجت دارم ، فردا در پيشگاه خداى تبارك و تعالى از من سؤال خواهد شد ، من عرض مىكنم در آنجا كه من به ملت ، مصالح و مفاسد را گفتم ، من گفتم به اينكه اگر شما مسامحه كنيد ، آنهايى كه مىخواهند شما را به بند بكشند ، آنهايى كه با اسلام مخالفند ، آنهايى كه با جمهورى اسلام از اول تا حالا مخالفت كردهاند ، آنها خواهند پيش برد و اگر چنانچه خداى نخواسته آنها پيش ببرند و مملكت ما باز برگردد به حالى كه سابق بود ، يا به دست چپىها بيفتد يا به دست راستىها بيفتد تمام مسؤوليتش به عهده شماست .۱۴ ۱۵) ” ما كسي را نمي شناسيم ، پس رأي هم نمي دهيم .” اين استدلال را چگونه پاسخ مي دهيد؟ مردم با علما و اشخاص مورد اعتمادشان مشورت كنند ، بعد به هر كس كه خواستند راى دهند . مردم نبايد كنار بروند اگر مردم كنار بروند همه شكست مىخوريم . خود مردم نگذارند قلدرها دخالت كنند ، افراد نالايق دخالت كنند . اگر عدهاى جمع شدند و افراد نالايق را انتخاب كردند ، مردم به آنها راى ندهند ، اگر مردم هم متوجه نشدند . مجلس آنها را قبول نكند . تمام مردم موظفند كه در انتخابات حاضر باشند .۱۵ ۱۶) ” رأي ما كه اثري ندارد ، پس مهم نيست چه كسي را انتخاب كنيم .” آيا اين بي تفاوتي قابل اغماض است؟ اگر بروند و در تشخيص مسامحه كنند و اشخاص متعهد مسلم ، كسانى كه براى كشور و اهالى كشور ارج قائل هستند ، كسانى كه نمىخواهند زمام امور كشور ما به دست چپ بيفتد يا به دست راست بيفتد ، اين اشخاص را اگر چنانچه تعيين كنند ، به تكليف خودشان عمل كردهاند و اگر چنانچه مسامحه در اين امر كنند و آنها پيش ببرند ، آنهائى كه مىخواهند ما را به زنجير چپ و راست بپيوندند و ما را اسير كنند در دست قدرتهاى بزرگ ، اگر آنها پيش ببرند و شما ساكت باشيد ، تمام مسؤوليت متوجه شماست .۱۶ ۱۷) آيا مي توان چشم بسته و فقط به جهت شركت در انتخابات به كسي رأي داد؟ احدى شرعاً نمىتواند به كسى كوركورانه و بدون تحقيق رأى بدهد و اگر در صلاحيت شخص يا اشخاصى تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولى رأى دهنده تشخيصاش بر خلاف همه آنها بود ، تبعيت از آنها صحيح نيست و نزد خداوند مسووليت دارد و اگر گروه يا اشخاص ، صلاحيت فرد يا افرادى را تشخيص دادند و از اين تأييد براى رأى دهنده اطمينان حاصل شد مىتواند به آنها رأى دهد .۱۷ ۱۸) براي افرادي كه در انتخابات شركت مي كنند ولي بدون مسئوليت پذيري ، چه توصيه اي داريد؟ مساله ، مساله اين نيست كه خوب ، من دلم مىخواهد يك وكيل داشته باشم ، دلم مىخواهد يك وزير داشته باشم ، خير ، قضيه اين نيست ، قضيه سپردن يك مملكتى است به دست يك كسى كه اگر ناباب از كار در آيد ، صدمه به اسلام ميزند ، جمهورى اسلام را از بين مىبرد ، اين يك مساله حياتى است براى شما ، براى اسلام و مسلمين .۱۸ ۱۹) مردم چگونه كانديداها را بشناسند؟ شناخت اين اشخاص يا با آشنائى به اعمال و رفتار آنان از زمان رژيم طاغوت تاكنون است و يا به معرفى روحانيون متعهد در شهرستانها يا اشخاص متدين موجه كه گرايش به چپ و راست يا دستهاى نداشته باشند .۱۹ ۲۰) تكليف در قبال افرادي كه ظن انحراف به آنها مي رود چيست؟ بايد به اشخاصى كه احتمال انحراف در آنان مىرود رأى ندهند ، چه احتمال انحراف عقيدتى ، اعمالى و يا اخلاقى باعث مىشود كه به چنين اشخاص اعتماد نمىشود كرد و رأى به آنان موجب مسؤوليت خواهد بود .۲۰ ۲۱) اينكه به كساني رأي دهيم كه گرفتاريهاي اجتماعي را برطرف كنند ، مي تواند ملاك انتخاب قرار گيرد؟ مردم كوشش كنند كه وكلاى صالح متدين در مجلس بفرستند . تمام گرفتارىها و تمام چيزهائى كه بر خلاف موازين عمل مىشود آنجا حل مىشود . ديگر نه دولت مىتواند خودش يك كارى بكند ، يك برنامهاى بدهد تا يك وقت خلاف باشد و اگر چنانچه انشاءالله آنهائى هم كه در مجلس مىروند ، مردم ، انشاءالله اميدوارم همين طور هم بشود براى اينكه مملكت ما همه متدينند اكثراً و وكيل متدين تعيين مىكنند وقتى بنا شد وكلاى متدين باشند و مقيد به احكام شرع باشند كه انشاءالله هستند ، آنوقت اين مسائل همهاش حل شود .۲۱ ۲۲) به نظر حضرتعالي مردم به چه كساني رأي دهند؟ اشخاصى اسلامى ، متعهد ، غير منحرف از صراط مستقيم الهى را در نظر بگيريد و سرنوشت اسلام و كشور خود را به دست كسانى دهيد كه به اسلام و جمهورى اسلامى و قانون اساسى معتقد و نسبت به احكام نورانى الهى متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت كشور مقدم ندارند .۲۲ ۲۳) اميد حضرتعالي در نوع انتخاب وكلا توسط مردم چيست؟ من اميدوارم كه اين مرحله را هم به شايستگى و به طورى كه دلخواه همه ملت ماست و دلخواه ماست عمل بكنند و وكيلهائى كه آراسته هستند به اخلاق خوب ، متعهد هستند به اسلام ، وفادار هستند به كشور خودشان ، خدمتگزار هستند به شما و به كشور ، آن اشخاص را انتخاب كنند و در مجلس بفرستند .۲۳ اميد است ملت مبارز متعهد به مطالعه دقيق در سوابق اشخاص و گروهها ، آراء خود را به اشخاصى دهند كه به اسلام عزيز و قانون اساسى وفادار باشند و از تمايلات چپ و راست ، مبرا باشند و به حسن سابقه و تعهد به قوانين اسلام و خيرخواهى امت معروف و موصوف باشند . بايد ملت شريف بدانند كه انحراف از اين امر مهم اسلامى ، خيانت به اسلام و كشور است و موجب مسؤوليت عظيم امت .۲۴ ۲۴) لطفاً باز هم از شرايط نمايندگان براي ما بفرماييد؟ بايد وكلاى آزادمنش ، وكلاى ملى ، وكلاى متدين ، وكلاى فاضل به مجلس شورا بفرستيد .۲۵ اشخاصى كه غربى نباشند كه بعد ما را بكشانند به طرف غرب ، شرقى نباشند كه ما را بكشانند از آن طرف ، به صراط مستقيم اسلام باشند و مسلم باشند ، متعهد باشند ، عالم به اوضاع وقت ، عالم به اسلام و عرض مى كنم كه امين در كارهايشان ، اينطور باشند .۲۶ افراد متدين و درد مستضعفان چشيده و آگاه به مسائل دينى سياسى و همگام با محرومين .۲۷ سعى كنيد مثل مرحوم مدرس را انتخاب كنيد .۲۸ كسانى را انتخاب كنند كه صد در صد مسلمان و معتقد به احكام اسلام و معتقد به اجراى احكام اسلام و مخالف با مكتبهاى انحرافى و معتقد به جمهورى اسلامى باشند .۲۹ ۲۵) حضرتعالي از وكلاي ملي ياد كرديد آيا منظور شما همان ملي گراها يا ملي – مذهبي ها هستند؟ ما از اين ملىها هيچى نديديم جز خرابكارى … ما چقدر سيلى از اين مليت خورديم . من نمىخواهم بگويم كه در زمان مليت ، در زمان آن كسى كه اينهمه از آن تعريف مىكنند ، چه سيلى به ما زد آن آدم ، من نمىخواهم بگويم كه طلبههاى مدرسه فيضيه را به مسلسل بستند در آن زمان، همانطور كه در زمان پهلوى بستند كه من و آقاى حائرى بالاى سر اين جوانهائى كه از مدرسه فيضيه به تير بسته شده بودند ، رفتيم و اطباء جرات نمىكردند بنويسند اين زخمى شده است .۳۰ ۲۶) حضرتعالي فرموديد مثل مدرس را انتخاب كنيد . ويژگي مدرس چه بود؟ البته مثل مدرس كه به اين زودىها پيدا نمىشود ، شايد آحادى مثل مدرس باشند . كسانى را كه انتخاب مىكنيد بايد مسائل را تشخيص دهند ، نه از افرادى باشند كه اگر روس يا امريكا يا قدرت ديگرى تشرى زد بترسند ، بايد بايستند و مقابله كنند .۳۱ ۲۷) آيا به صرف آنكه فردي خوب است مي تواند نماينده اصلح براي مردم باشد؟ مجرد اينكه اين آدم خوبى است خيلى ، اول وقت نمازش را مىخواند و نماز شب مىخواند اين براى مجلس كفايت نمىكند . مجلس اشخاص سياسى لازم دارد ، اشخاص اقتصاددان لازم دارد ، اشخاص سياستمدار لازم دارد ، اشخاص مطلع بر اوضاع جهان لازم دارد . بايد تعهد به اسلام باشد و موافقت با جمهورى اسلامى باشد لكن اين مسائل هم باشد .۳۲ ۲۸) فرموديد نماينده بايد دلسوز ملت باشد ، اين ويژگي را تبيين فرماييد؟ اگر مسلمان باشد و متعهد باشد ، آن براى ملت دلسوز است ، خيانتكار نيست ، با امانت كارش را انجام مىدهد .۳۳ ۲۹) مهمترين ويژگي يك نماينده چيست؟ از مهمات امور تعهد وكلاى مجلس شوراى اسلامى است .۳۴ افرادى را انتخاب كنيد كه متعهد به اسلام ، شرقى و غربى نباشند ، بر صراط مستقيم انسانيت و اسلاميت باشند .۳۵ ۳۰) ملاك تشخيص آنكه انتخاب ما صحيح است يا خير ، چيست؟ اگر اصلح را انتخاب كرديد ، كارى اسلامى مىكنيد و اين يك محكى است براى خودتان كه تشخيص بدهيد انتخاب براى اسلام است يا براى صلاح خودتان .۳۶ ۳۱) چه تعريفي از انتخاب اصلح ارائه مي فرماييد؟ انتخاب اصلح براى مسلمين يعنى انتخاب فردى كه تعهد به اسلام و حيثيت آن داشته باشد . و همه چيز را بفهمد و چون در مجلس ، اسلام تنها كافى نيست ، بلكه بايد مسلمانى باشد كه احتياجات مملكت را بشناسد و سياست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد كشور باشد و ممكن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد .۳۷ ۳۲) انتخاب صحيح با اين شرايط تبليغات كمي دشوار شده است . سفارش حضرتعالي چيست؟ تحت تاثير تبليغات واقع نشوند و خودشان با موازين اسلامى اشخاص صحيح را انتخاب كنند .۳۸ ۳۳) آيا مي توان از نظرات ديگران در چگونگي انتخاب استفاده كرد؟ اگر چنانچه اشخاص مطمئنى باشند كه آنها تشخيص بدهند ، شهادت بدهند كه فلان آدم جهات مختلفش همه خوب است ، آنوقت مانعى ندارد كه كسى به واسطه تشخيص آنها و اطمينان به اينكه اين صحيح است راى هم به آنها بدهد .۳۹ ۳۴) چه كساني مي توانند طرف مشورت قرار گيرند؟ با طبقه تحصيل كرده متعهد و روشنفكر با اطلاع از مجارى امور و غير وابسته به كشورهاى قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوى و تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى مشورت كرده و با علماء و روحانيون با تقوى و متعهد به جمهورى اسلامى نيز مشورت نموده .۴۰ ۳۵) چنانچه توصيه اي براي مردم در خصوص انتخاب نمايندگان داريد ، بفرماييد؟ وصيت اينجانب به ملت در حال و آتيه آن است كه با اراده مصمم خود و تعهد خود به احكام اسلام و مصالح كشور در هر دوره از انتخابات وكلاء داراى تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى كه غالباً بين متوسطين جامعه و محرومين مىباشند و غير منحرف از صراط مستقيم به سوى غرب يا شرق و بدون گرايش به مكتبهاى انحرافى و اشخاص تحصيل كرده و مطلع بر مسايل روز و سياستهاى اسلامىبه مجلس بفرستند .۴۱ ۳۶) چه توصيه اي براي اقليت هاي مذهبي در باره نمايندگانشان داريد؟ به اقليتهاى مذهبى رسمى وصيت مىكنم كه از دورههاى رژيم پهلوى عبرت بگيرند و وكلاء خود را از اشخاص متعهد به مذهب خود و جمهورى اسلامى و غير وابسته به قدرتهاى جهان خوار و بدون گرايش به مكتبهاى الحادى و انحرافى و التقاطى انتخاب نمايند .۴۲ ۱- صحيفه نور ج ۱۵ ص ۶۰ ۲- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷ ۳- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۷۰ ۴- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۶۳ ۵- صحيفه نور ج ۱۵ ص ۶۱ ۶- صحيفه نور ج ۱۵ ص ۶۰ ۷- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۷ ۸- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۷ ۹- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۰۵ ۱۰- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۸۴ ۱۱- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۸۰ ۱۲- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷ ۱۳- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۶ ۱۴- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۶ ۱۵- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۷۹ ۱۶- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۶ ۱۷- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۳۲ و ۲۳۳ ۱۸- صحيفه نور ج ۱۵ ص ۵۹ و ۶۰ ۱۹- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷۵ ۲۰- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷۵ ۲۱- صحيفه نور ج ۸ ص ۲۸۲ ۲۲- صحيفه نور ج ۱۱ ص ۲۶۹ ۲۳- صحيفه نور ج ۱۱ ص ۸۴ ۲۴- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۳ و ۴ ۲۵- صحيفه نور ج ۵ ص ۲۷۰ ۲۶- صحيفه نور ج ۸ ص ۱۰۷ ۲۷- صحيفه نور ج ۲۰ ص ۱۰۱ ۲۸- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۹۸ ۲۹- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷۵ ۳۰- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۱۱۸ ۳۱- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۹۸ ۳۲- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۰۴ ۳۳- صحيفه نور ج ۹ ص ۲۵۲ ۳۴- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۵ ۳۵- صحيفه نور ج ۱۱ ص ۲۸۴ ۳۶- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۵۲ ۳۷- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۵۲ ۳۸- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۶ ۳۹- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۷ ۴۰- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷۵ ۴۱- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۰۴ و ۲۰۵ ۴۲- صحيفه نور ج ۲۱ ص۱۸۷
انتخابات و مردم سالاري ديني / بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با استادان و دانشجويان قزوين
دمكراسي غربي يعني دمكراسي متكي بر ليبراليسم، براي خودش منطقي دارد . آن منطق، پايه مشروعيت حكومت ها و نظام ها را راي اكثريت مي داند . مبناي اين فكر، همان انديشه ليبرالي است; انديشه آزادي فردي كه هيچ قيد و بند اخلاقي ندارد; مگر حد و مرز ضرر رساندن به آزادي ديگران . تفكر ليبراليسم غربي اين است: آزادي شخصي و فردي مطلق انسان در همه زمينه ها و در همه عرصه ها كه تجلي گاه آن در تشكيل نظام سياسي كشور خواهد شد . چون در جامعه، اقليت و اكثريتي هستند، چاره اي نيست جز اين كه اقليت از اكثريت پيروي كند . اين پايه دمكراسي غربي است . اگر نظامي اين را داشت، اين نظام از نظر دمكراسي ليبرالي مشروع است; اگر نظامي اين را نداشت، نامشروع است . اين، تئوري دمكراسي ليبراليسمي است; در حالي كه به كلي عمل دمكراسي هاي غربي با اين تئوري متفاوت است و آن چه امروز در عرصه عمل در دمكراسي هاي غربي مشاهده مي شود، اين نيست . اگر پايه مشروعيت، عبارت از راي اكثريت مردم است; يعني كساني كه صاحبان راي هستند، پس حكومت امريكا و همين رئيس جمهور امريكا، نامشروع است; چون اكثريت ندارد . 35، 38 يا 40 درصد از صاحبان حق راي در انتخابات شركت كرده اند كه از آن تعداد هم مثلا 21 درصد به ايشان راي داده اند كه اين طور هم نبود; مي دانيد ايشان ناپلئوني به كاخ سفيد رفتند; به حكم قاضي و به زور هلش دادند به كاخ سفيد! اگر فرض كنيم همين راي هم براي مشروعيت او كافي است، بنابراين حكومت فعلي امريكا مشروع نيست . ما براي عدم مشروعيت حكومت امريكا، دليل هاي بيشتري داريم; حالا با منطق خود آنها بحث مي كنيم كه اين منطق، مخصوص آن حكومت هم نيست . بسياري از همين دمكراسي هاي رايج دنياي غرب، در انتخابات هاي گوناگونشان، اين رقم 65 تا 70 درصدي كه شما در جمهوري اسلامي ايران ملاحظه مي كنيد، ندارند و رقم آنها، خيلي كم تر از اينهاست; البته بعضي از اوقات رقم آنها همين 30 درصد است; اما غالبا 38، 40 يا 50 درصد است . در اسلام، مردم يك ركن مشروعيتند; نه همه پايه مشروعيت . نظام سياسي در اسلام، علاوه بر راي و خواست مردم، بر پايه اساسي ديگري هم كه تقوا و عدالت مي باشد، استوار است . اگر كسي كه براي حكومت انتخاب مي شود، از تقوا و عدالت برخوردار نبود، همه مردم هم كه بر او اتفاق كنند، از نظر اسلام اين حكومت، حكومت نامشروعي است . وقتي كه امام حسين ( عليه السلام) را - در نامه اي كه جزو سندهاي ماندگار تاريخ اسلام است - به كوفه دعوت كردند، اين طور مي نويسند: «ولعمري ما الامام الا الحاكم القائم بالقسط » ; حاكم در جامعه اسلامي و حكومت در جامعه اسلامي نيست; مگر آن كه عامل به قسط باشد; حكم به قسط و عدالت كند . اگر حكم به عدالت نكرد، هر كس كه او را نصب كرده و هر كس كه او را انتخاب كرده، نامشروع است . اين موضوع در همه رده هاي حكومت صدق مي كند و فقط مخصوص رهبري در نظام جمهوري اسلامي نيست . البته تكليف رهبري سنگين تر است و عدالت و تقوايي كه در رهبري لازم است، در نماينده مجلس لازم نيست; اما اين، معنايش اين نيست كه نماينده مجلس بدون داشتن تقوا و عدالت، مي تواند به مجلس برود . او هم تقوا و عدالت لازم دارد . چرا؟ چون او هم حاكم است و جزو دستگاه قدرت است; همان طور كه دولت و قوه قضائيه هم حاكم هستند; چون اينها بر جان و مال جامعه تحت قدرت خودشان حكومت مي كنند . «الحاكم القائم بالقسط، الدائن بدين الله » ، بايد راه دين خدا را بپيمايد . در خطاب خداوند متعال به ابراهيم اين نكته بسيار مهم آمده است كه خداوند بعد از امتحان هاي فراواني كه از ابراهيم كرد و ايشان از كوره آزمايش هاي گوناگون بيرون آمد و خالص و خالص تر شد، گفت: «اني جاعلك للناس اماما» ; من تو را پيشواي مردم قرار دادم . امام فقط به معناي پيشواي ديني [در] مسئله طهارت، غسل، وضو، نماز نيست; امام يعني پيشواي دين و دنيا; راهبر مردم به سوي صلاح . اين معناي امام در منطق شرايع ديني از اول تا امروز است . ابراهيم عرض كرد: «و من ذريتي » ; اولاد و ذريه من هم در اين امامت نصيبي دارند؟ «قال لا ينال عهدي الظالمين » ; فرمان و دستور و حكم امامت از سوي من به ستم گران و ظالمان نمي رسد; بايد عادل باشد . اميرالمؤمنين، امام دادگران عالم، مظهر تقوا و عدالت، وقتي بعد از قتل عثمان در خانه اش ريختند تا ايشان را به صحنه خلافت بياورند، فرمودند: «لولا حضورالحاضر و قيام الحجة بوجود الناصر و ما اخذ الله علي العلماء الا يقاروا علي كظة ظالم و لا سغب مظلوم لالقيت حبلها علي غاربها» ; اگر وظيفه من با توجه، [به] قبول، بيعت و خواست مردم بر من مسجل و منجز نمي شد كه در مقابل ظلم بايستم و با تبعيض مبارزه و از مظلوم دفاع كنم، باز هم قبول نمي كردم . بنابراين، پايه مشروعيت حكومت، فقط راي مردم نيست; پايه اصلي، تقوا و عدالت است; منتها تقوا و عدالت هم بدون راي و مقبوليت مردم كارايي ندارد، لذا راي مردم هم لازم است . اسلام براي راي مردم اهميت قائل است . فرق بين دمكراسي غربي و مردم سالاري ديني كه ما مطرح مي كنيم، همين جاست . مردم سالاري غربي يك پايه فكري متقني كه بشود به آن تكيه كرد، ندارد; اما مردم سالاري ديني اين طور نيست; چون پايه اش پايه ديني است . در مردم سالاري ديني و در شريعت الهي اين موضوع مطرح است كه مردم بايد حاكم را بخواهند تا او مورد قبول باشد و حق داشته باشد كه حكومت كند . در منطق اسلام، راي مردم بر اساس كرامت انسان پيش خداي متعال معتبر است . در اسلام هيچ ولايت و حاكميتي بر انسان ها مقبول نيست; مگر اين كه خداي متعال مشخص كند . جمهوري اسلامي نظام پارلماني را كه يكي از اشكال مردم سالاري است و شكل خوبي هم هست، قبول كرده و پذيرفته است . اين بخش از حاكميت، يعني قانون گذاري به انتخاب مستقيم مردم [است] ; با همين قانوني كه وجود دارد . آن كسي را كه ما انتخاب مي كنيم و به مجلس مي فرستيم، كسي است كه سرنوشت كشور را در چهارسال معين مي كند . اولي كه ما اين نظام پارلماني را قبول كرديم، بعضي از سيستم هاي منطقه اي كه اسلامي هم بودند، اعتراض كردند كه اين چه چيزي است كه شما قبول كرده ايد . يكي از همين دولت هاي مدعي مي گفت: چرا شما نظام پارلماني را قبول كرديد . ما با استدلال به ايشان ثابت كرديم كه همين نظام پارلماني درست است . بنابراين نكته اول اين است كه مردم سالاري ديني كه يكي از مهم ترين مظاهر آن همين انتخابات مجلس شوراي اسلامي است، به پايه فكري و اعتقادي اسلامي تكيه دارد . تاكنون مجالس متعددي در ايران تشكيل شده كه همه برخاسته از آراء مردم و متكي به يك استدلال منطقي قوي هستند . همه اين مجالس معتبرند و بايستي آن چه را كه آنها تصويب مي كنند، همه عمل كنند . اگر جايي تصورمان اين است كه اين مصوبه يا اين مجلس بر طبق مصالح كشور نيست، بايد به خودمان مراجعه كنيم و ببينيم كه اينها را غير از ما كس ديگري انتخاب نكرده; ما انتخابشان كرده ايم . در دمكراسي هاي غربي صلاحيت هاي خاصي موردنظر است كه عمدتا در اين صلاحيتها، وابستگيهاي حزبي رعايت مي شود . هم كساني كه نامزد مي شوند، هم آنهايي كه نامزد مي كنند و هم آنهايي كه به نامزدها راي مي دهند، در واقع به اين حزب يا به آن حزب راي مي دهند . حالا در آن كشورهايي كه دو حزبي است; مثل امريكا و انگليس و يا در كشورهايي كه چند حزبي است، به يكي از اين دو يا چند حزب راي مي دهند . در نظام جمهوري اسلامي غير از دانايي و كفايت سياسي، كفايت اخلاقي و اعتقادي هم لازم است . افرادي نگويند كه اخلاق و عقيده، مسئله شخصي انسان هاست . اخلاق و عقيده، مسئله شخصي انسان هاست; اما نه براي مسئول . من اگر در جايگاه مسئوليت قرار گرفتم و اخلاق زشتي داشتم; فهم بدي از مسائل جامعه داشتم و معتقد بودم كه بايد جيب خودم را پر كنم، نمي توانم به مردم بگويم اين عقيده و اخلاق شخصي من است و اخلاق و عقيده ربطي به كسي ندارد . براي يك مسئول عقيده و اخلاق مسئله اي شخصي نيست; مسئله اي اجتماعي و عمومي است; حاكم شدن بر سرنوشت مردم است . آن كسي كه به مجلس مي رود يا به هر مسئوليت ديگري در نظام جمهوري اسلامي مي رسد، اگر فاسد، بيگانه پرست و در خدمت منافع طبقات برخوردار جامعه بود، ديگر نمي تواند نقشي را كه ملت و طبقات محروم مي خواهند، ايفا كند . اگر آن شخص انسان معامله گر، رشوه و توصيه پذير و مرعوبي بود، در مقابل تشر تبليغات و سياست هاي خارجي جا زد، ديگر نمي تواند مورد اعتماد مردم قرار بگيرد و برود آن جا بنشيند و تكليف ملك و ملت را معين كند . اين شخص غير از كفايت ذاتي و دانايي ذاتي، به شجاعت اخلاقي، تقواي ديني و سياسي و عقيده درست هم احتياج دارد . البته اين حرف من نبايد موجب شود كه تفتيش عقايد راه بيندازند . كسي كه عملا و صريحا نشان داده و اثبات كرده، اصرار دارد كه تظاهر كند كه با مباني ارزشي نظام مخالف است و موافقت ندارد، نمي تواند نماينده مردم شود و به مجلس شوراي اسلامي كه ركن نظام است، برود; بنابراين صلاحيت اخلاقي لازم است و همه بايد روي اين بعد حساس باشند . پارلمان جاي حضور مخالفان نظام نيست كه عده اي بگويند ما از طريق وارد شدن به مجلس شوراي اسلامي با قانون اساسي يا با نظام جمهوري اسلامي مبارزه مي كنيم! اين در همه جاي دنيا كاملا غيرمنطقي و غلط است . شما هيچ جاي دنيا را نمي بينيد كه در پارلمان با نظام مخالفت كنند . البته با دولتها مخالفت مي كنند; استيضاح مي كنند، اما هيچ پارلماني با نظام سياسي مخالفت نمي كند; چون پارلمان جزو ساخت نظام است و معني ندارد كه مخالفت كند .
پديد آورنده : ، صفحه 3
تفكر ليبراليسم
مشروعيت نظام سياسي در اسلام
مردم و مجلس
امام خميني(ره): مردم انتخابات را از خودشان ميدانند
امام خميني(ره): مردم انتخابات را از خودشان ميدانند “بسمالله الرحمن الرحيم از خداي تبارك و تعالي توفيق همۀ آقايان را و همۀ خدمتگزارها را ميخواهم كه به اين ملت مظلوم براي خاطر خدا خدمت كنند. در قضيۀ استانداران و آنهايي كه توابع آنها هستند، دو مطلب را ميخواهم عرض كنم. يكي اينكه توجه دارند آقايان كه تا ملت در كار نباشد، نه از دولت و نه از استانداران كاري نميآيد. يعني، همۀ دستگاههاي دولتي به استثناي ملت كاري از او نميآيد. از اين جهت همه مان و شما آقايان همه و آنهايي كه در اختيار شما هستند، همه بايد كوشش بكنيد كه رضايت مردم را جلب بكنيد در همۀ امور. در سابق مردم نه دولت را از خودشان ميدانستند، نه انتخابات را از خودشان ميدانستند، نه همۀ رؤسا را، هيچ كدام را از خودشان نميدانستند، جدا ميدانستند. ولهذا نه شركت ميكردند به طوري كه بايد، مگر آنجايي كه فشار و اينها بود، و نه در مشكلات با دولت هيچ وقت همراهي نميكردند. اگر كارشكني نميكردند، همراهي نمي كردند. شما مطمئن باشيد كه در اين مشكلاتي كه براي كشور ما پيدا شد ـ بعد از پيروزي ـ كه يك مشكلاتي بود كه هر دولتي را كمرش را خم ميكرد، اينكه دولت ايستاده است و بخوبي دارد عمل ميكند براي اين است كه مردم هستند، كمك مردم است، هر جا هر نقيصهاي پيدا ميشود مردم دنبالش هستند، براي رفعش دنبالش هستند. امروز مردم اين طور نيست كه دولت را از خودشان جدا بدانند يا انتخابات را انتخابات فرمايشي بدانند و از غير بدانند. امروز مردم ميدانند كه دولت از خودشان است و انتخابات هم از خودشان است. لزوم خدمت نمودن مسئولان به مردم توصيه به حُسن اجراي انتخابات منبع: سايت جماران
شما بايد كوشش كنيد كه اين چيزي كه الآن در ذهن مردم هست، كه دولت را از خودشان ميدانند و انتخابات را از خودشان ميدانند، اين از دل آنها بيرون نرود. يعني، شما در طول خدمتي كه انجام ميدهيد خداي تبارك و تعالي را در نظر داشته باشيد. شما مسئول هستيد پيش خدا. فردا از شما سؤال ميشود. اينجا هم بر فرض اينكه بتوانيد يك چيزي را خداي نخواسته عمل كنيد و مخفي نگه داريد، پيش خدا مخفي نيست، پيش ملائكة اللّه مخفي نيست، يك روزي به آن ميرسد انسان. از اين جهت نسبت به مردم هر چي مردم ضعيفترند بيشتر، عكس سابق كه هر چي قويتر بودند، با خانها رفتارشان چطور بود، با مثلاً آنهايي كه دارا بودند چطور بود، با سرمايه دارها چه جور بود، با مردم ضعيف هيچي. شما عكس كنيد مسئله را، يعني آن طوري كه با مردم ضعيف و مستضعف و محروم رفتار ميكنيد، بهتر باشد از آني كه با ديگران رفتار ميكنيد، با همه خوب، اما اينها دلشكستهاند اينها محروم بودند در طول تاريخ، اينها زحمت ديدند، اينها در انقلاب خدمت كردند، اينها امروز جوانهايشان را ميدهند، آن طبقۀ مرفه اگر هم باشد كمي از آنها داخل اين امور هستند، خيلي نيستند. بنابراين ما بايد اين طبقه از مردم را براي خاطر خدا و براي حفظ حيثيت جمهوري اسلاميحفظ بكنيم. در همۀ قشرها در همۀ كارها با آنها خوشرفتاري كنيد. يك وقت خداي نخواسته يكي را كار دارد بيايد در آنجا، فراش راهش ندهد، يا مدتي معطل بشود يا توي اتاق نگذارند بيايد، اينها اين طور نباشد. اينها كارهايي بود كه بر خلاف رضاي خدا بود و سابق ميكردند، شما بايد عكسش باشد. اين يك مسئله است كه راجع به همه كارهايي كه شما ميكنيد متوجه باشيد كه خدا حاضر است در همه جا، و متوجه همۀ مسائل هست و ثبت ميشود كارهاي ما و پيش خدا ميرود، بعدها، يعني درقيامت پيش خودمان هم باز ميشود اعمالمان. ازاين جهتاين يك سفارش است كه عرض ميكنم.
يك سفارش ديگر راجع به انتخابات است. شما هر چه هم خوب رفتار كنيد آنهايي كه بايداشكال كنند ميكنند. ما كاري به اشكال آنها نداريم. آنها از اول اشكال ميكردند حالا هم اشكال ميكنند. قبل از اين هم كه انتخاباتي در كار باشد، صحبت انتخابات همچو كه نزديك شد شروع كردند به اينكه اين انتخابات آزاد نيست، مردم هيچ وقت نميروند پاي صندوقها، چه خواهند كرد. اينها بعدها هم خواهند گفت. اينجا ما كار نداريم، ما خودمان بين خودمان و خداي تبارك و تعالي بايد فكر بكنيم كه شما مسئول اين مسئله هستيد، هم مسئول كار خودتان و هم مسئول مسئولين ديگري كه تحت نظر شما هستند هستيد، كه جريان انتخابات يك جريان صحيح باشد. هيچ كس در انتخابات بر ديگري مقدم نيست، همۀ افراد ملت يك جور هستند در انتخابات، يعني همان آدميكه يك كار كوچكي انجام ميدهد با آن كسي كه در رأس همۀ امور هست در باب انتخابات هيچ با هم فرقي ندارند، اين يك رأي دارد، آن هم يك رأي دارد. اين يك جور بايد با او عمل بشود، با آن هم يك جور عمل بشود. بنابراين، توجه به اينكه انتخابات جوري باشد كه مردمپسند باشد، نه جوري باشد كه فرض كن خانپسند باشد، ما او را ميخواهيم. مردمپسند باشد، يعني مردم احساس بكنند به اينكه مسئله انتخابات به آن طوري كه قانون انتخابات گفته است، به آن طوري كه اسلام ميخواهد دارد عمل ميشود. عمل مال شماست، قانون يك ثبتي است كه ميشود، يك وظيفهاي تعيين ميكند، لكن آني كه مهم است در مقام عمل است. مقام عمل جوري باشد كه تطبيق بكند با قانون، و مردم راضي باشند در عمل. و توجه به اين معنا هم از لازمات است كه توجه بكنيد كه اخلالگرها نيايند خرابكاري بكنند. بلااشكال در زمان انتخابات يك دسته اخلالگر هم پيدا ميشوند كه ميخواهند خدشه دار بكنند و ميخواهند هياهو بكنند، اين كارها را بكنند. اين را با شدت جلويش را بگيرند كه اخلال نكنند. بايد آرام هر كه ميآيد رأيش را آرام بدهد. كسي بيايد مثلاً نزديك صندوق باشد بخواهد كه اخلال بكند، يا كساني باشند كه در نزديك صندوق بخواهند به مردم بگويند به اين رأي بدهيد ديگر اين كارها نيست. تبليغات كه هركس كرده است در موارد خودش يك حدودي دارد، ميكند. آنجا ديگر جاي اين حرف نيست كه آنجا بايستند و بگويند فلاني خوب است، فلاني بد است. اين حرفها همه اش بايد جلوگيري بشود تا انشاءاللّه يك انتخابات خوبي داشتهباشيم. و من اميدوارم كه موفق بشويد در اين امر، و مردم هم حاضرند در انتخابات، حاضر ميشوند در انتخابات، براي اينكه مردم، كشور را حالا از خودشان ميدانند و ميدانند كه سرنوشت كشور با انتخابات است. اين طور نيست كه حالا بگويند ما انتخاب كنيم براي كي. انتخاب ميكنند براي خودشان. پيشتر اين حرف بود كه خوب، به ما چه ربط دارد انتخابات، به ما كاري ندارند، آنها به مصالح ما كاري ندارند. اما امروز اين حرف نيست، مردم شركت ميكنند و من اميدوارم كه هرچه بيشتر شركت بكنند در انتخابات.
اين وظيفهاي است الهي، وظيفهاي است ملي، وظيفهاي است انساني، وظيفهاي است كه ما بايد عمل به آن بكنيم، همۀ مان بايد در انتخابات شركت بكنيم. شما بايد در حسن جريان انتخابات جديت بكنيد، و مردم هم انشاءاللّه وارد بشوند و رأي بدهند. و شما منتظر اين نباشيد كه انتخاباتي كه ميكنيد بعدها به شما چيزي نگويند، ولو ميگويند اين معلوم است، يعني به شما نه، به همه ميگويند، «نه، انتخابات چيزي نبود و مردم هم نرفتند و مردم چه نكردند» و از اين مسائل گفته ميشود، لكن ما بايد راه خودمان را پيش بگيريم.
تاثير حضور
حضرت آيتالله العظمي خامنهاي رهبر حكيم انقلاب اسلامي، در ديدار دستاندركاران برگزاري انتخابات تاكيد فرمودند: «اگر حضور مردم نباشد، دشمنان به راحتي تهاجم خود را چند برابر ميكنند». انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا، كمتر از 40 روز ديگر، روز جمعه 24 خرداد برگزار خواهد شد و انشاءالله با حضور حماسي و تاريخي ديگري از مردم ايران در اين روز، رئيس جمهوري تراز انقلاب اسلامي و معادل شايستگي ملت و اعضايي براي شوراهاي اسلامي شهر و روستا كه انشاءالله از خادمان به اين ملت و كشور خواهند بود، برگزيده ميشوند. از مواردي كه همواره از سوي دشمنان نظام اسلامي پيگيري شده و با طراحيها و برنامههاي مختلف سعي كردهاند حضور مردم را كمرنگ و بياثر كنند، انتخابات مختلف جمهوري اسلامي، نظامي كه با پيروزي آن، مردم واقعا توانستند راي و نظر خود را اعمال كرده و به آن تحقق بخشند، است. در سالهاي ابتدايي پيروزي انقلاب، دشمنان سعي ميكردند از حربه انتخابات استفاده برده و نفوذيهاي خود را در رياست جمهوري و مجلس وارد كنند. رئيسجمهور شدن فردي چون ابوالحسن بنيصدر يا ورود افراد معلومالحال ضدملي و ضدمذهبي گروهك نهضت آزادي در مجلس اول، نشان ميداد اولا «مردم» و تنها و تنها «مردم» هستند كه راي و نظر خود را درايران اعمال كنند و نظام اسلامي، همان كسي را به قدرت ميرساند كه نامش از صندوق آرا بيرون ميآيد و ثانيا همان مردم پس از خيانت افراد، آنها را از صحنه سياست، حذف ميكنند. جمهوري اسلامي با گردش نخبگان و انتخاب افراد از طيفها و افكار گوناگون نشان داده هرچه مردم بگويند و بخواهند اعمال ميشود و نظام گرچه مردم را راهنمايي ميكند اما به مردم سالاري و انتخاب ملت احترام ميگذارد. هرگاه تهديدهاي مستكبران شديد شده است، مردم شجاع ايران اسلامي نيز، شدت علاقه و ارادت خود به اين نظام را به بهترين وجه، به نمايش ميگذارند گردش افراد و جريانها نيز در ايران جالب توجه و محل فكر است. به عنوان مثال در اين كشور مجالس سوم و ششم چپگرا بودند؛ چهارم و هفتم و هشتم و نهم راستي بوده و اول و دوم و پنجم بيشتر از افراد مستقل تشكيل شده بود و گرچه برخي گروهها اكثريت را در اختيار داشتند اما چندان غالب نبودند. در اين كشور افراد معلومالحالي مانند بنيصدر و خاتمي با راي مردم بر سر كار ميآيند و از همان صندوق نام بزرگاني چون حضرتآيتالله خامنهاي مدظلهالعالي و شهيد رجايي رحمتالله عليه نيز خارج ميشود. صندوق آرا به خواست مردم روزي رفسنجاني را پيروز و رئيسجمهور ميكند كه به هر حال فردي از اشخاص مشهور بوده است و روزي احمدينژاد گمنام را به خواست همان مردم در مسندي مينشاند كه حتي در خواب هم آن را ممكن نميديد. پس از تاثير حضور مردم در انتخابات و تصميمگير بودن كامل آنان در انتخاب و داخل كشور، بايد به موضوع ديگر يعني تاثير ميزان حضور ملت در پاي صندوقهاي راي و شكستي كه دشمنان در پي آن متحمل ميشوند اشاره كرد. هرگاه تهديدهاي مستكبران شديد شده است، مردم شجاع ايران اسلامي نيز، شدت علاقه و ارادت خود به اين نظام را به بهترين وجه، به نمايش ميگذارند. وقتي صدام ملعون هنگام جنگ 8 ساله مردم را به بمباران مساجد محل رايگيري يا تظاهرات 22 بهمن و روز قدس تهديد ميكرد، حضور ملت بسيار بيشتر و شورانگيزتر بود و از اين سو در انتخابات سال 88 كه دشمن تمام توان خود را به ميدان آورد تا حضور ملت را كم رنگ كند، با مشت محكم و تاريخي 40 ميليون ايراني روبهرو شد. در انتخابات مجلس نهم در اسفند 90 نيز كه نخستين انتخابات پس از حوادث فتنه 88 بود، باز دشمن با همراهي فتنهگران داخل كه انتخابات را تحريم كرده بودند، سعي در كاهش حضور مردم داشت كه باز با حضور 64 درصدي ملت، باخت ديگري را تحمل كرد. در شرايط فعلي نيز كه تحريمهاي دشمنان مستكبر ايران اسلامي عليه نظام به شديدترين صورت ممكن و به قول خود دشمن فلجكننده شده است، اين حضور ملت پاي صندوق است كه تهاجم آنان را به شكست ميكشاند و خداي ناكرده كم رنگ بودن حضور مردم در انتخابات به فرمايش رهبر انقلاب، دشمنان اين مرز وبوم را اميدوار كرده و تهاجمشان را چند برابر ميكند. محمدمهدي تقوي بخش سياست تبيان
تبيين اهداف متضاد ملت و دشمنان ملت در انتخابات و معيارهاي فرد اصلح
حضرت امام خامنهاي مطرح كردند: تبيين اهداف متضاد ملت و دشمنان ملت در انتخابات و معيارهاي فرد اصلح گروه سياسي: رهبر معظم انقلاب در ديدار هزاران نفر از قشرهاي مختلف مردم، انتخابات 24 خرداد را آزمون افتخارآميز ديگري براي ملت ايران دانستند و «اهداف متضاد ملت و دشمنان ملت در اين انتخابات» را تبيين كردند. به گزارش خبرگزاري بينالمللي قرآن(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاعرساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيتالله خامنهاي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (چهارشنبه) در ديدار هزاران نفر از قشرهاي مختلف مردم، با توصيه به آحاد ملت بخصوص جوانان براي بهرهگيري از ظرفيت عميق و انسانساز ماه معطر رجب، انتخابات 24 خرداد را آزمون افتخارآميز ديگري براي ملت ايران دانستند و با تبيين «اهداف متضاد ملت و دشمنان ملت در اين انتخابات» تأكيد كردند: مردم براي تحقق اهداف خود و ناكام ماندن دشمن، با حضور پرشور و گرم در انتخابات، از ميان نامزدهايي كه شوراي نگهبان براساس معيارهاي قانون معرفي ميكند، انساني شايسته، وارسته، مؤمن، انقلابي، «اهل استقامت و عزم و ايستادگي» و برخوردار از همت جهادي را انتخاب كنند كه بتواند بهتر از ديگر نامزدها، بار سنگين عزت و پيشرفت كشور را به دوش بكشد و به جلو ببرد. رهبر انقلاب، انتخابات ماه آينده را مهمترين مسئله كنوني كشور خواندند و با اشاره به تأثيرات كوتاهمدت، و بلندمدت اين رويداد خاطرنشان كردند: در اين انتخابات يك نفر با رأي ملت، مدت 4 سال بر سرنوشت و مسائل عمده كشور حاكم ميشود اما برخي تصميمات و كارهاي خوب يا غيرخوب اين فرد، ميتواند حتي در 40 سال آينده بر كشور تأثيرگذار باشد و اين واقعيت، نشان ميدهد كه انتخابات رياست جمهوري، چقدر مهم است. ايشان در تبيين اهميت مضاعف انتخابات 24 خرداد افزودند: با وجودي كه حدود يك ماه تا انتخابات فاصله داريم اين موضوع به يك مسئله مهم بينالمللي تبديل شده، و اتاقهاي فكر جهاني و دشمنان ايران، حتي مقدمات آن را با دقت رصد ميكنند. حضرت آيتالله خامنهاي با تأكيد بر اينكه دشمنان در قبال اين انتخابات اهدافي كاملاً مغاير با اهداف ملت ايران را دنبال ميكنند، افزودند: مردم ايران به دنبال فرد اصلحي هستند كه كشور را با سرعت بيشتري در عرصههاي مادي و معنوي به پيش ببرد و ضمن حل مشكلات موجود و ايجاد زندگي بهتر و مرفهتر، عزت و استقلال ايران را در پرتو «شور و شوق و اميد مردم» ارتقا بخشد. ايشان افزودند: اما دشمن به موازات تلاش براي سرد كردن انتخابات، دنبال فردي است كه اين مختصات را نداشته باشد و ايران را به وابستگي، ضعف، عقبماندگي در عرصههاي مختلف و قرار گرفتن در مسير سياستهاي بيگانگان بكشاند. رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: البته بيگانگان در درجه اول به دنبال انجام نشدن انتخابات بودند اما حالا كه دستشان از اين هدف كوتاه است دنبال دلسرد كردن مردم، از رونق انداختن انتخابات و تأثيرگذاري در انتخاب مردم هستند. ايشان نااميد كردن مردم از شركت در انتخابات را از تاكتيكهاي اصلي دشمن دانستند و افزودند: آنها ميخواهند به افكار عمومي القا كنند كه رأي دادن و شركت در انتخابات فايدهاي ندارد پس چرا شركت كنيم؟ حضرت آيتالله خامنهاي با استناد به عملكرد هفتههاي اخير «شبكه بزرگ رسانهها و خبرگزاريهاي صهيونيستي» افزودند: بحراني جلوه دادن اوضاع كشور، بزرگنمايي مشكلات، القاي يأس و نااميدي درباره حل مشكلات و تاريك جلوه دادن آينده ملت از جمله روشهايي است كه شبكه بزرگ دروغپردازي و تحريف، براي بيرونق كردن انتخابات ايران در دستور كار خود قرار داده است. رهبر انقلاب در همين زمينه افزودند: البته مشكلاتي مانند گراني و اشتغال در كشور وجود دارد اما كدام كشور است كه بدون مشكلات باشد؟ و آيا فرياد كشيدن هر روزه مردم اروپا در خيابانها، نشانه اين نيست كه كشورهاي اروپايي تا خرخره در مشكلات فرو رفتهاند؟ حضرت آيتالله خامنهاي در مقايسه اوضاع ايران و كشورهاي ديگر افزودند: كدام كشور از استقلال ملي و انسجام و وحدت ملت ايران برخوردار است؟ كدام كشور اين همه جوان با نشاط دارد كه ميدانهاي عظيم علمي را فتح ميكنند؟ كدام ملت توانسته است از «اهميت و عظمت و تأثيرگذاري ملت ايران» در حوادث منطقهاي و جهاني برخوردار شود؟ و كدام ملت توانسته است همچون مردم ايران عزيز، همه خباثتهاي دشمنان را ناكام بگذارد و سرافراز و اميدوار به راه خود ادامه دهد؟ ايشان پس از تشريح صحنه «رويارويي سياسي ملت و جبهه ضد ملت در انتخابات» تأكيد كردند: مردم بدانند كه حضور پرشور و پررونق در انتخابات، موجب مصونيت كشور و كاهش طمع بيگانگان براي دستاندازي و خباثت مي شود. رهبر معظم انقلاب در توصيهاي مؤكد به مسئولان، فعالان سياسي و كساني كه تريبون در اختيار دارند افزودند: به مردم اميد بدهيد چرا كه واقعيات كشور و عزم و اراده ملت، هر انسان منصفي را به آينده اميدوار ميكند. ايشان در نوعي جمعبندي درباره نتيجه رويارويي ملت و دشمنان در عرصه انتخابات افزودند: آنطور كه ما مردم ايران را شناختهايم و لطف و فضل الهي را تجربه كردهايم، ملت در اين نوبت نيز، افتخار ديگري بر افتخارات خود ميافزايد و مشت محكمي به دهان دشمن خواهد زد. رهبر انقلاب در ادامه سخنان خود در نگاهي اجمالي به معيارهاي انتخاب نامزد اصلح گفتند تا قبل از انتخابات در اين زمينه نكات لازم را بيان خواهم كرد اما نكته مهم اين است كه براي انتخاب خوب و درست، بايد معيارها را شناخت و با مشورت و تفكر، و دست يافتن به حجت شرعي، نامزد اصلح را انتخاب كرد. رهبر انقلاب با اشاره به ضرورت انتخاب كساني كه همتشان بر حفظ عزت و پيشرفت كشور متمركز است افزودند: هرچه در اين سه دهه بدست آوردهايم به بركت حركت در جهت اهداف انقلاب بوده است بنابراين كساني را انتخاب كنيم كه در همه شرايط، تحقق اين اهداف را سرلوحه خود قرار ميدهند. حضرت آيتالله خامنهاي با اشاره به لزوم دقت در شعارهاي نامزدها خاطرنشان كردند: گاه برخي براي جلب آرا، شعارهايي خارج از حدود اختيارات رئيسجمهور و امكانات كشور مطرح ميكنند اما مردم با هوشمندي دنبال كساني هستند كه شعارهاي مبتني بر واقعيات ميدهند و براي حل مشكلات و فوريتها، روشهايي متناسب با ساز و كار كشور را پي ميگيرند. رهبر انقلاب با اشاره به آمدن افراد متعدد به صحنه نامزدي انتخابات افزودند: شوراي محترم نگهبان كه از انسانهاي پرهيزكار، متقي و آگاه تشكيل شده براساس وظايف قانوني خود، كساني را كه براي رياست جمهوري صالح هستند به مردم معرفي ميكنند و مردم از ميان نامزدهاي معرفي شده، كسي را كه صالحتر است و بيشتر به درد ملت ميخورد انتخاب خواهند كرد. حضرت آيتالله خامنهاي بار ديگر بر پايبندي و تبعيت كامل از قانون تأكيد كردند و افزودند: عمل به قانون معياري بسيار خوب و وسيلهاي براي آرامش و آسايش ملت و حفظ وحدت ملي است و به هيچ دليلي نبايد كسي از آن تخطي كند. ايشان حوادث خسارت بار سال 88 را نتيجه تخطي و تخلف عدهاي از قانون برشمردند و افزودند: آنها براي اغراض نفساني يا اهداف سياسي يا هر هدف ديگر راهي خلاف قانون رفتند و ضمن «صدمه زدن به خودشان و به ملت و كشور»، نگذاشتند مردم طمع شيرين آراي 40 ميليوني را بخوبي بچشند و احساس كنند. حضرت آيتالله خامنهاي تسليم در مقابل قانون را تنها راه صحيح خواندند و افزودند: گاه قانون صددرصد صحيح نيست اما از بيقانوني بهتر است. ايشان افزودند: ممكن است از مجري قانون در يك بخش، خطايي هم سر بزند اما اگر نتوانيم از راه قانوني آن خطا را اصلاح كنيم تحمل آن، از بيقانوني و عمل خلاف قانون بهتر است. ايشان داشتن حجت شرعي براي انتخاب يك فرد را مايه آرامش دنيوي و اخروي خواندند و افزودند: اگر تصميمي كه با حجت شرعي گرفته شده غلط هم از آب درآمد چون انسان به تكليف عمل كرده سرافراز است. رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان ماه رجب را آمادگاهي براي افزايش ظرفيت معنوي خواندند و خاطرنشان كردند: اگر در رجب و شعبان، توفيق حضور قلب حاصل شد و انسان خود را در همه احوال در محضر علم بيكران الهي يافت، حضور پاكيزه در ضيافت بي دريغ الهي در ماه مبارك رمضان، امكانپذير خواهد شد. ايشان شركت قشرهاي مختلف مردم بويژه جوانان در سنت حسنه اعتكاف در ماه رجب را، منظرهاي زيبا دانستند و افزودند: همه بركات و دستاوردهاي انقلاب، به پشتوانه همين ذخاير معنوي و روحي حاصل شده است. حضرت آيتالله خامنهاي افزودند: ايستادگي، شورانگيزي، حركتآفريني و قدرت تحسين برانگيز امام راحل عظيمالشأن در مقابل ستمگران جهاني، متكي به اشكها، عبادات و مناجات خالصانهاي بود كه آن عزيز، در نيمههاي شب با پروردگار خويش زمزمه ميكرد. رهبر انقلاب رهبانيت در اسلام را به معناي حضور در همه عرصههاي زندگي خواندند و با تجليل از ايمان، احساسات انقلابي و نقشآفريني جوانان كشور در عرصههاي ملي افزودند: حفظ و تعميق اين روحيه، ادامه تفضلات و كمكهاي پروردگار را تضمين خواهد كرد.
ميخواستم در انتخابات شركت نكنم اما...
موضوع مقاله: رياست جمهوري اي كاش در سرزمين ديگري انتخاب ميكردم تا فردا جوابگوي آن نباشم! اي كاش شهدا لحظهاي از ما غافل ميشدند و من راي...! گاهي در خلوت از خودم ميپرسم؛ چرا بايد راي بدهم؟! مگر غير از اين است كه: ـ به آنهايي كه راي داده ام با آرامش سر بر بالين گذاشتند؛ در حالي كه از ناآرامي والتهاب قشر وسيعي از مردم آگاه بودند! ـ موج نگراني و بارقه اميد را در چهرههاي مردم در هنگام اخذ راي درك كردند؛ اما به زودي آنها را فراموش كردند! ـ اولويت امور را در تامين نيازهاي ضروري قشر آسيب پذير ديدند؛ اما رقابتهاي بيهوده سياسي را ترجيح دادند! ـ بر طبل آزاد انديشي وشنيدن صداي مخالف ومنتقد كوبيدند اما بعد از تكيه زدن بر مسند قدرت؛ تحمل خود را از كف دادند! ـ معضلات جامعه را خوب تشخيص دادند؛ اما در درمان آن عاجز بودند! ـ منابع كافي براي رفع نيازهاي مردم را در اختيار داشتند؛ اما ثروت سوزي و فرصت سوزي كردند! ـ ادبيات رنگين براي اصلح بودن را حفظ بودند؛ اما فيزيك لازم براي عمل به آنها را نياموخته بودند! ـ در پاسخ به مطالبات قانوني مردم قاطع نبودند؛ اما در استيفاي حقوق دولت از مردم؛ قانونمند بودند. پس راي دادن را چه سود؟! داشتم تصميم جدي ميگرفتم كه راي ندهم كه نگاه تيز شهيد سيد مهدي تابنده از درون قاب عكس روي ديوار ذهنم را به زماني برد كه تو دانشكده به بعضي از دانشجوهايي كه به عملكرد مسئولين معترض بودند و به اين بهانه قصد راي دادن نداشتند ميگفت: او ميگفت: پدران وبرادران ما با اعتقاد وايمان راسخ براي احياي مظاهر ديني وارزشهاي اسلامي ومبارزه با ظلم و ستم؛ كاملا آگاهانه تكليف را در مبارزه با حكومت طاغوت ديدند و جان ومال خود را در طبق اخلاص گذاشتند و تعداد زيادي از جوانان ما خون خود را نثار كردند تا انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد. ما وارث همان نسليم و نظام اسلامي ما مولود همان انقلاب است .به فاصله كمي همان مردم با وجود كاستيها وبدون اينكه دستگاههاي رسانهاي آنها را به حفظ نظام دعوت كند! تكليف را در دفاع از نظام اسلامي وخاك وطن در مقابل تهاجم 8 ساله دشمنان ديدند. او ميگفت: مگر نظام اسلامي را دولتها و يا مجلسها به ما اعطا كردهاند كه عملكرد آنها تعيين كننده ميزان تعهد ما به نظام اسلامي باشد؟ دولتها و مجلسها كانونهاي موقتي هستند كه به صورت دورهاي با راي مردم انتخاب ميشوند و كارنامه آنها نميتواند هيچ خللي در اصل نظام مقدس اسلامي ايجاد كند. سيد مهدي ميگفت: اتفاقا من اعتقاد دارم كه عملكرد انتقاد آميز مسئولين بهترين دليل براي راي دادن است. چون مردم ميتوانند در انتخابات با «نه» گفتن به آنهايي كه قدر فرصت وتوفيق خدمت به مردم و سربلندي نظام حاكميت را ندانستهاند؛با انتخاب فرد لايق تر؛ نسبت به سهم خود در تصميم گيري براي نظام اسلامي ارزش قائل شوند. اما بي تفاوتي ميتواند مشكلات قبلي را تكرار كند. او مي گفت: ترديد در همراهي نظام به معناي ناديده گرفتن شعور سياسي و آرمان نسلي است كه با آگاهي كامل نهضت را همراهي كردند.وزمينه ساز تشكيل حكومت اسلامي شدند. واين جفا در حق تاريخ اين مردم است! سيد مهدي تابنده شيميايي بود و در بستر بيماري به شهادت رسيد. مرور اين خاطرات بي اختيار مرا دلتنگ او كرد؛ نفسم را در سينه حبس كردم و تصميم راسخم را گرفتم كه حتما راي بدهم. سخن نويسنده اين وبلاگ:ولي من شركت مي كنم وبه هم ي كساني كه قصد دارند انتخابات را تحريم كنند كه هيچ كس پاي صندوق ها نيايد بگويم :ما مي آييم وبا همان انگشت سبابه آغشته به رنگ آبي استامپ به چشمان شما مي زنيم وشما را شكست مي دهيم منبع:سايت تابناك
ميخواستم در انتخابات شركت نكنم اما...
انتخابات براي تعيين دولتها ومجلس هاست؛ ولي ماهيت برگزاري انتخابات به اصل نظام مربوط است. ضعف وناكارآمدي مسئولين ارتباطي به اصل نظام ندارد چون اصول حاكم بر نظام اسلامي مبتني بر صداقت واحترام به حقوق افراد است و بر تحكيم بنيان خانواده تاكيد دارد.و اين اصول ارزشمند از مباني تعالي بخش دين مبين اسلام نشات گرفته است.