نقش مردم در انتخابات ۱) بعضي از نمايندگان خلاف مصالح اسلام و مردم عمل مي كنند ، تكليف ما چيست؟ اگر چنانچه وكلاى شما بعضىهايشان تخلف كردند ، به آنها تنبه بدهيد كه آقا نكن . اگر زيادتر كردند دفعه ديگر تعيينشان نكنيد ، كسى ديگر را تعيين كنيد . و من حالا دارم با همه وكلا اين مطلب را مىگويم كه اگر مسيرتان را از مسير ملت جدا بكنيد و بخواهيد علحيده باشيد و تكلفتان را با كسانى كه مخالفت با اسلام كردند و جوانهاى ما را آنطور كشتند و ابرار ما را اينطور كشتند جدا نكنيد ، اگر اين دوره هم صحبتى نشود ، دوره ديگر شما التماس دعا داريد .۱ ۲) با تبيين شرايط فعلي ، بفرماييد وظيفه افراد مؤمن ومتعهد چيست؟ امروز روزى است كه آنهايى كه از اول تا حالا مخالف با جمهورى اسلامى بودند ، اسلام را مخالف مقاصد خودشان مىديدند ، آنها به دست و پا افتادهاند و دارند تبليغات مىكنند . اگر مؤمنين كنار بروند ، آنهايى كه متعهد به اسلام هستند كنار بروند و اينها بيايند و قبضه كنند ، مثل صدر مشروطه كه رفتند كنار اشخاصى كه متعهد بودند و قبضه كردند مشروطه را آنهايى كه متعهد به اسلام نبودند ، اسلام را به آنجا كشاندند كه همه ديديد . اگر در صدر مشروطه علما آمده بودند در ميدان، مؤمنين آمده بودند ، روشنفكرهاى متعهد آمده بودند و مسلمان متعهد آمده بودند و قبضه كرده بودند مجلس را و نگذاشته بودند كه ديگران بيايند مجلس را بگيرند ، ما به اين روزگار نمىرسيديم ، ما مملكتمان خراب نمىشد ، ما عزتمان از بين نمىرفت۲٫ ۳) تأكيد حضرتعالي بر بيداري اقشار مردم به چه دليل است؟ اگر ملت بيدار نشود ، اگر علماء اسلام بيدار نباشند ، غفلت كنند ، اگر چنانچه علماى قم ، مدرسين قم ، طلاب قم ، علماء تهران ، روحانيت مبارز تهران ، علماء همه بلاد و روحانيون همه بلاد و مردم بيدار نشوند ، الان دارند وضعى را ، يعنى مىخواهند وضعى را كار كنند كه زمان مشروطه كردند و بدانيد گناهش به گردن همه ماست .۳ ۴) نقش بانوان در انتخابات چگونه است؟ همانطورى كه مردها فعاليت مىكنند براى انتخابات ، خانمها هم بايد فعاليت بكنند براى اينكه فرقى ما بين شما و ديگران در سرنوشت تان نيست . سرنوشت ايران ، سرنوشت همه است .۴ ۵) برخي افراد متعهد از ترس تخريب شخصيت و وجهه خود ، وارد ميدان انتخابات نمي شوند ، پيام حضرتعالي براي آنان چيست؟ بايد در صحنه باشيد ، عذرى نداريد كه برويد كنار بنشينيد . البته اشخاصى پيدا مىشوند كه با گفتههاى خودشان ، نوشتههاى خودشان مىخواهند شما را نگذارند وارد بشويد . آنها مىخواهند كه اشخاصى را تعيين بكنند كه بعدها ما گرفتار بشويم . شماها بايد وارد باشيد در مسأله و با كمال جديت اهميت بدهيد به اين مسأله و مردم را وارد كنيد .۵ ۶) ” كار مجلس سياسي است و بايد سياست را به اهلش سپرد .” در مقابل اين استدلال چه توصيه اي وجود دارد؟ اين امر سياسى به همه مربوط است ، به اسلام مربوط است ، به حفظ اسلام مربوط است . ما اگر نظارت نكنيم يعنى ملت اگر نظارت نكنند در امور دولت و مجلس و همه چيز اگر كنار بروند و بسپارند دست اينها و بروند مشغول كارهايشان بشوند ، ممكن است يك وقت به تباهى بكشند .۶ ۷) چه سفارشي به مردم در خصوص شركت در انتخابات داريد؟ وصيت من به ملت شريف آن است كه در تمام انتخابات رئيس جمهور و چه نمايندگان مجلس شوراى اسلامى و چه انتخاب خبرگان براى تعيين شوراى رهبرى يا رهبر ، در صحنه باشند و اشخاصى كه انتخاب مىكنند روى ضوابطى باشد كه اعتبار مىشود .۷ ۸ ) تكليف شرعي براي شركت در انتخابات را بيان فرماييد؟ از مراجع و علماء بزرگ تا طبقه بازارى و كشاورز و كارگر و كارمند ، همه و همه مسوول سرنوشت كشور و اسلام مىباشند چه در نسل حاضر و چه در نسلهاى آتيه . و چه بسا كه در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه ، گناهى باشد كه در رأس گناهان كبيره است .۸ ۹) برخي متدينين به جهت مشاهده انحراف از برخي اشخاص و گروه ها ، از شركت در انتخابات دلسرد شده اند ، چه بايد بكنند؟ آن مقدسى كه خيال مىكند كنار نشسته و دخالت در امور اسلامى نمىكند، او بر خلاف اسلام دارد رفتار مىكند … آن آدمى كه به واسطه اينكه مثلاً يك چيز اعوجاجى از يك نفر مىبيند يا از يك گروهى مىبيند كنار برود ، اين برخلاف مصالح اسلام عمل مىكند … به مردم عرض مىكنم شركت كنيد در اين انتخابات و تميز بدهيد اشخاصى را كه لايقاند براى اين مقام ، مقدرات كشورتان را به دست كسانى بدهيد كه براى كشور شما مفيدند از حيث سياست ، از حيث اقتصاد ، از حيث همه چيز . اگر مسامحه بكنيد و امروز هم كسى نفهمد ، خدا هست ، خدا مىداند و مىبيند . شما در محضر خدا هستيد هر جا هستيد ۹٫ ۱۰) عده اي از مردم به جهت اشكالاتي كه به بعضي از مسئولان دارند كه ممكن است صحيح هم باشد ، در انتخابات شركت نمي كنند . در اين باره نظر حضرتعالي را جويا مي شويم؟ فرضاً كه ما بد باشيم اما اسلام كه خوب است ، اسلام را كه قبول دارند همه اين يك وظيفه اسلامى است كه ما حفظ كنيم جمهورى اسلامى را . اگر مجلس لطمهاى بر آن وارد بشود به جمهورى اسلامى لطمه وارد مىشود .۱۰ ۱۱) البته مردم نظام جمهوري اسلامي را مي خواهند ، با اين حال گلايه هاي به حقي از برخي مسئولين دارند؟ مردم اگر اسلام را ، استقلال و آزادى را ، نبودن تحت اسارت شرق و غرب را مىخواهند ، همه در انتخابات شركت كنند و در صحنه حاضر باشند .۱۱ ۱۲) چه مسئوليتي متوجه كساني است كه در امر شركت در انتخابات مسامحه مي كنند؟ اگر مسامحه كنيد، در پيشگاه خداى تبارك و تعالى ، اگر نرويد و رأى ندهيد و آنها كه جديت دارند به اينكه وارد بشوند در مجلس و به هم بزنند اوضاع ايران را ، آنها خداى نخواسته بروند ، مسؤوليتش به عهده شماست مستقيماً .۱۲ ۱۳) اقشار مختلف مردم مسئول اند . چه مسئوليتي متوجه آنان است؟ ملت اگر چنانچه كنار بنشيند ، اشخاص مؤمن ، اشخاص متعهد كنار بنشينند و اشخاصى كه نقشه كشيدهاند براى اين مملكت از چپ و راست ، آنها وارد بشوند در مجلس ، تمام مسئوليت به عهده ملت است ، هر قدمى كه بر ضد اسلام بردارند ، در نامه اعمال ملت نوشته شود ، هر كارى كه انجام بدهند مسؤوليتش متوجه ملت است .۱۳ ۱۴) عليرغم توصيه هاي حضرتعالي ، عده اي از عدم شركت در انتخابات صحبت مي كنند . نظر حضرتعالي چيست؟ اگر ملت به اين حرف گوش نكرد ، من حجت دارم ، فردا در پيشگاه خداى تبارك و تعالى از من سؤال خواهد شد ، من عرض مىكنم در آنجا كه من به ملت ، مصالح و مفاسد را گفتم ، من گفتم به اينكه اگر شما مسامحه كنيد ، آنهايى كه مىخواهند شما را به بند بكشند ، آنهايى كه با اسلام مخالفند ، آنهايى كه با جمهورى اسلام از اول تا حالا مخالفت كردهاند ، آنها خواهند پيش برد و اگر چنانچه خداى نخواسته آنها پيش ببرند و مملكت ما باز برگردد به حالى كه سابق بود ، يا به دست چپىها بيفتد يا به دست راستىها بيفتد تمام مسؤوليتش به عهده شماست .۱۴ ۱۵) ” ما كسي را نمي شناسيم ، پس رأي هم نمي دهيم .” اين استدلال را چگونه پاسخ مي دهيد؟ مردم با علما و اشخاص مورد اعتمادشان مشورت كنند ، بعد به هر كس كه خواستند راى دهند . مردم نبايد كنار بروند اگر مردم كنار بروند همه شكست مىخوريم . خود مردم نگذارند قلدرها دخالت كنند ، افراد نالايق دخالت كنند . اگر عدهاى جمع شدند و افراد نالايق را انتخاب كردند ، مردم به آنها راى ندهند ، اگر مردم هم متوجه نشدند . مجلس آنها را قبول نكند . تمام مردم موظفند كه در انتخابات حاضر باشند .۱۵ ۱۶) ” رأي ما كه اثري ندارد ، پس مهم نيست چه كسي را انتخاب كنيم .” آيا اين بي تفاوتي قابل اغماض است؟ اگر بروند و در تشخيص مسامحه كنند و اشخاص متعهد مسلم ، كسانى كه براى كشور و اهالى كشور ارج قائل هستند ، كسانى كه نمىخواهند زمام امور كشور ما به دست چپ بيفتد يا به دست راست بيفتد ، اين اشخاص را اگر چنانچه تعيين كنند ، به تكليف خودشان عمل كردهاند و اگر چنانچه مسامحه در اين امر كنند و آنها پيش ببرند ، آنهائى كه مىخواهند ما را به زنجير چپ و راست بپيوندند و ما را اسير كنند در دست قدرتهاى بزرگ ، اگر آنها پيش ببرند و شما ساكت باشيد ، تمام مسؤوليت متوجه شماست .۱۶ ۱۷) آيا مي توان چشم بسته و فقط به جهت شركت در انتخابات به كسي رأي داد؟ احدى شرعاً نمىتواند به كسى كوركورانه و بدون تحقيق رأى بدهد و اگر در صلاحيت شخص يا اشخاصى تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولى رأى دهنده تشخيصاش بر خلاف همه آنها بود ، تبعيت از آنها صحيح نيست و نزد خداوند مسووليت دارد و اگر گروه يا اشخاص ، صلاحيت فرد يا افرادى را تشخيص دادند و از اين تأييد براى رأى دهنده اطمينان حاصل شد مىتواند به آنها رأى دهد .۱۷ ۱۸) براي افرادي كه در انتخابات شركت مي كنند ولي بدون مسئوليت پذيري ، چه توصيه اي داريد؟ مساله ، مساله اين نيست كه خوب ، من دلم مىخواهد يك وكيل داشته باشم ، دلم مىخواهد يك وزير داشته باشم ، خير ، قضيه اين نيست ، قضيه سپردن يك مملكتى است به دست يك كسى كه اگر ناباب از كار در آيد ، صدمه به اسلام ميزند ، جمهورى اسلام را از بين مىبرد ، اين يك مساله حياتى است براى شما ، براى اسلام و مسلمين .۱۸ ۱۹) مردم چگونه كانديداها را بشناسند؟ شناخت اين اشخاص يا با آشنائى به اعمال و رفتار آنان از زمان رژيم طاغوت تاكنون است و يا به معرفى روحانيون متعهد در شهرستانها يا اشخاص متدين موجه كه گرايش به چپ و راست يا دستهاى نداشته باشند .۱۹ ۲۰) تكليف در قبال افرادي كه ظن انحراف به آنها مي رود چيست؟ بايد به اشخاصى كه احتمال انحراف در آنان مىرود رأى ندهند ، چه احتمال انحراف عقيدتى ، اعمالى و يا اخلاقى باعث مىشود كه به چنين اشخاص اعتماد نمىشود كرد و رأى به آنان موجب مسؤوليت خواهد بود .۲۰ ۲۱) اينكه به كساني رأي دهيم كه گرفتاريهاي اجتماعي را برطرف كنند ، مي تواند ملاك انتخاب قرار گيرد؟ مردم كوشش كنند كه وكلاى صالح متدين در مجلس بفرستند . تمام گرفتارىها و تمام چيزهائى كه بر خلاف موازين عمل مىشود آنجا حل مىشود . ديگر نه دولت مىتواند خودش يك كارى بكند ، يك برنامهاى بدهد تا يك وقت خلاف باشد و اگر چنانچه انشاءالله آنهائى هم كه در مجلس مىروند ، مردم ، انشاءالله اميدوارم همين طور هم بشود براى اينكه مملكت ما همه متدينند اكثراً و وكيل متدين تعيين مىكنند وقتى بنا شد وكلاى متدين باشند و مقيد به احكام شرع باشند كه انشاءالله هستند ، آنوقت اين مسائل همهاش حل شود .۲۱ ۲۲) به نظر حضرتعالي مردم به چه كساني رأي دهند؟ اشخاصى اسلامى ، متعهد ، غير منحرف از صراط مستقيم الهى را در نظر بگيريد و سرنوشت اسلام و كشور خود را به دست كسانى دهيد كه به اسلام و جمهورى اسلامى و قانون اساسى معتقد و نسبت به احكام نورانى الهى متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت كشور مقدم ندارند .۲۲ ۲۳) اميد حضرتعالي در نوع انتخاب وكلا توسط مردم چيست؟ من اميدوارم كه اين مرحله را هم به شايستگى و به طورى كه دلخواه همه ملت ماست و دلخواه ماست عمل بكنند و وكيلهائى كه آراسته هستند به اخلاق خوب ، متعهد هستند به اسلام ، وفادار هستند به كشور خودشان ، خدمتگزار هستند به شما و به كشور ، آن اشخاص را انتخاب كنند و در مجلس بفرستند .۲۳ اميد است ملت مبارز متعهد به مطالعه دقيق در سوابق اشخاص و گروهها ، آراء خود را به اشخاصى دهند كه به اسلام عزيز و قانون اساسى وفادار باشند و از تمايلات چپ و راست ، مبرا باشند و به حسن سابقه و تعهد به قوانين اسلام و خيرخواهى امت معروف و موصوف باشند . بايد ملت شريف بدانند كه انحراف از اين امر مهم اسلامى ، خيانت به اسلام و كشور است و موجب مسؤوليت عظيم امت .۲۴ ۲۴) لطفاً باز هم از شرايط نمايندگان براي ما بفرماييد؟ بايد وكلاى آزادمنش ، وكلاى ملى ، وكلاى متدين ، وكلاى فاضل به مجلس شورا بفرستيد .۲۵ اشخاصى كه غربى نباشند كه بعد ما را بكشانند به طرف غرب ، شرقى نباشند كه ما را بكشانند از آن طرف ، به صراط مستقيم اسلام باشند و مسلم باشند ، متعهد باشند ، عالم به اوضاع وقت ، عالم به اسلام و عرض مى كنم كه امين در كارهايشان ، اينطور باشند .۲۶ افراد متدين و درد مستضعفان چشيده و آگاه به مسائل دينى سياسى و همگام با محرومين .۲۷ سعى كنيد مثل مرحوم مدرس را انتخاب كنيد .۲۸ كسانى را انتخاب كنند كه صد در صد مسلمان و معتقد به احكام اسلام و معتقد به اجراى احكام اسلام و مخالف با مكتبهاى انحرافى و معتقد به جمهورى اسلامى باشند .۲۹ ۲۵) حضرتعالي از وكلاي ملي ياد كرديد آيا منظور شما همان ملي گراها يا ملي – مذهبي ها هستند؟ ما از اين ملىها هيچى نديديم جز خرابكارى … ما چقدر سيلى از اين مليت خورديم . من نمىخواهم بگويم كه در زمان مليت ، در زمان آن كسى كه اينهمه از آن تعريف مىكنند ، چه سيلى به ما زد آن آدم ، من نمىخواهم بگويم كه طلبههاى مدرسه فيضيه را به مسلسل بستند در آن زمان، همانطور كه در زمان پهلوى بستند كه من و آقاى حائرى بالاى سر اين جوانهائى كه از مدرسه فيضيه به تير بسته شده بودند ، رفتيم و اطباء جرات نمىكردند بنويسند اين زخمى شده است .۳۰ ۲۶) حضرتعالي فرموديد مثل مدرس را انتخاب كنيد . ويژگي مدرس چه بود؟ البته مثل مدرس كه به اين زودىها پيدا نمىشود ، شايد آحادى مثل مدرس باشند . كسانى را كه انتخاب مىكنيد بايد مسائل را تشخيص دهند ، نه از افرادى باشند كه اگر روس يا امريكا يا قدرت ديگرى تشرى زد بترسند ، بايد بايستند و مقابله كنند .۳۱ ۲۷) آيا به صرف آنكه فردي خوب است مي تواند نماينده اصلح براي مردم باشد؟ مجرد اينكه اين آدم خوبى است خيلى ، اول وقت نمازش را مىخواند و نماز شب مىخواند اين براى مجلس كفايت نمىكند . مجلس اشخاص سياسى لازم دارد ، اشخاص اقتصاددان لازم دارد ، اشخاص سياستمدار لازم دارد ، اشخاص مطلع بر اوضاع جهان لازم دارد . بايد تعهد به اسلام باشد و موافقت با جمهورى اسلامى باشد لكن اين مسائل هم باشد .۳۲ ۲۸) فرموديد نماينده بايد دلسوز ملت باشد ، اين ويژگي را تبيين فرماييد؟ اگر مسلمان باشد و متعهد باشد ، آن براى ملت دلسوز است ، خيانتكار نيست ، با امانت كارش را انجام مىدهد .۳۳ ۲۹) مهمترين ويژگي يك نماينده چيست؟ از مهمات امور تعهد وكلاى مجلس شوراى اسلامى است .۳۴ افرادى را انتخاب كنيد كه متعهد به اسلام ، شرقى و غربى نباشند ، بر صراط مستقيم انسانيت و اسلاميت باشند .۳۵ ۳۰) ملاك تشخيص آنكه انتخاب ما صحيح است يا خير ، چيست؟ اگر اصلح را انتخاب كرديد ، كارى اسلامى مىكنيد و اين يك محكى است براى خودتان كه تشخيص بدهيد انتخاب براى اسلام است يا براى صلاح خودتان .۳۶ ۳۱) چه تعريفي از انتخاب اصلح ارائه مي فرماييد؟ انتخاب اصلح براى مسلمين يعنى انتخاب فردى كه تعهد به اسلام و حيثيت آن داشته باشد . و همه چيز را بفهمد و چون در مجلس ، اسلام تنها كافى نيست ، بلكه بايد مسلمانى باشد كه احتياجات مملكت را بشناسد و سياست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد كشور باشد و ممكن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد .۳۷ ۳۲) انتخاب صحيح با اين شرايط تبليغات كمي دشوار شده است . سفارش حضرتعالي چيست؟ تحت تاثير تبليغات واقع نشوند و خودشان با موازين اسلامى اشخاص صحيح را انتخاب كنند .۳۸ ۳۳) آيا مي توان از نظرات ديگران در چگونگي انتخاب استفاده كرد؟ اگر چنانچه اشخاص مطمئنى باشند كه آنها تشخيص بدهند ، شهادت بدهند كه فلان آدم جهات مختلفش همه خوب است ، آنوقت مانعى ندارد كه كسى به واسطه تشخيص آنها و اطمينان به اينكه اين صحيح است راى هم به آنها بدهد .۳۹ ۳۴) چه كساني مي توانند طرف مشورت قرار گيرند؟ با طبقه تحصيل كرده متعهد و روشنفكر با اطلاع از مجارى امور و غير وابسته به كشورهاى قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوى و تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى مشورت كرده و با علماء و روحانيون با تقوى و متعهد به جمهورى اسلامى نيز مشورت نموده .۴۰ ۳۵) چنانچه توصيه اي براي مردم در خصوص انتخاب نمايندگان داريد ، بفرماييد؟ وصيت اينجانب به ملت در حال و آتيه آن است كه با اراده مصمم خود و تعهد خود به احكام اسلام و مصالح كشور در هر دوره از انتخابات وكلاء داراى تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى كه غالباً بين متوسطين جامعه و محرومين مىباشند و غير منحرف از صراط مستقيم به سوى غرب يا شرق و بدون گرايش به مكتبهاى انحرافى و اشخاص تحصيل كرده و مطلع بر مسايل روز و سياستهاى اسلامىبه مجلس بفرستند .۴۱ ۳۶) چه توصيه اي براي اقليت هاي مذهبي در باره نمايندگانشان داريد؟ به اقليتهاى مذهبى رسمى وصيت مىكنم كه از دورههاى رژيم پهلوى عبرت بگيرند و وكلاء خود را از اشخاص متعهد به مذهب خود و جمهورى اسلامى و غير وابسته به قدرتهاى جهان خوار و بدون گرايش به مكتبهاى الحادى و انحرافى و التقاطى انتخاب نمايند .۴۲ ۱- صحيفه نور ج ۱۵ ص ۶۰ ۲- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷ ۳- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۷۰ ۴- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۶۳ ۵- صحيفه نور ج ۱۵ ص ۶۱ ۶- صحيفه نور ج ۱۵ ص ۶۰ ۷- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۷ ۸- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۷ ۹- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۰۵ ۱۰- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۸۴ ۱۱- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۸۰ ۱۲- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷ ۱۳- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۶ ۱۴- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۶ ۱۵- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۷۹ ۱۶- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۶ ۱۷- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۳۲ و ۲۳۳ ۱۸- صحيفه نور ج ۱۵ ص ۵۹ و ۶۰ ۱۹- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷۵ ۲۰- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷۵ ۲۱- صحيفه نور ج ۸ ص ۲۸۲ ۲۲- صحيفه نور ج ۱۱ ص ۲۶۹ ۲۳- صحيفه نور ج ۱۱ ص ۸۴ ۲۴- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۳ و ۴ ۲۵- صحيفه نور ج ۵ ص ۲۷۰ ۲۶- صحيفه نور ج ۸ ص ۱۰۷ ۲۷- صحيفه نور ج ۲۰ ص ۱۰۱ ۲۸- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۹۸ ۲۹- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷۵ ۳۰- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۱۱۸ ۳۱- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۹۸ ۳۲- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۰۴ ۳۳- صحيفه نور ج ۹ ص ۲۵۲ ۳۴- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۵ ۳۵- صحيفه نور ج ۱۱ ص ۲۸۴ ۳۶- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۵۲ ۳۷- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۱۵۲ ۳۸- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۶ ۳۹- صحيفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۷ ۴۰- صحيفه نور ج ۱۲ ص ۷۵ ۴۱- صحيفه نور ج ۱۸ ص ۲۰۴ و ۲۰۵ ۴۲- صحيفه نور ج ۲۱ ص۱۸۷
ميخواستم در انتخابات شركت نكنم اما...
موضوع مقاله: رياست جمهوري اي كاش در سرزمين ديگري انتخاب ميكردم تا فردا جوابگوي آن نباشم! اي كاش شهدا لحظهاي از ما غافل ميشدند و من راي...! گاهي در خلوت از خودم ميپرسم؛ چرا بايد راي بدهم؟! مگر غير از اين است كه: ـ به آنهايي كه راي داده ام با آرامش سر بر بالين گذاشتند؛ در حالي كه از ناآرامي والتهاب قشر وسيعي از مردم آگاه بودند! ـ موج نگراني و بارقه اميد را در چهرههاي مردم در هنگام اخذ راي درك كردند؛ اما به زودي آنها را فراموش كردند! ـ اولويت امور را در تامين نيازهاي ضروري قشر آسيب پذير ديدند؛ اما رقابتهاي بيهوده سياسي را ترجيح دادند! ـ بر طبل آزاد انديشي وشنيدن صداي مخالف ومنتقد كوبيدند اما بعد از تكيه زدن بر مسند قدرت؛ تحمل خود را از كف دادند! ـ معضلات جامعه را خوب تشخيص دادند؛ اما در درمان آن عاجز بودند! ـ منابع كافي براي رفع نيازهاي مردم را در اختيار داشتند؛ اما ثروت سوزي و فرصت سوزي كردند! ـ ادبيات رنگين براي اصلح بودن را حفظ بودند؛ اما فيزيك لازم براي عمل به آنها را نياموخته بودند! ـ در پاسخ به مطالبات قانوني مردم قاطع نبودند؛ اما در استيفاي حقوق دولت از مردم؛ قانونمند بودند. پس راي دادن را چه سود؟! داشتم تصميم جدي ميگرفتم كه راي ندهم كه نگاه تيز شهيد سيد مهدي تابنده از درون قاب عكس روي ديوار ذهنم را به زماني برد كه تو دانشكده به بعضي از دانشجوهايي كه به عملكرد مسئولين معترض بودند و به اين بهانه قصد راي دادن نداشتند ميگفت: او ميگفت: پدران وبرادران ما با اعتقاد وايمان راسخ براي احياي مظاهر ديني وارزشهاي اسلامي ومبارزه با ظلم و ستم؛ كاملا آگاهانه تكليف را در مبارزه با حكومت طاغوت ديدند و جان ومال خود را در طبق اخلاص گذاشتند و تعداد زيادي از جوانان ما خون خود را نثار كردند تا انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد. ما وارث همان نسليم و نظام اسلامي ما مولود همان انقلاب است .به فاصله كمي همان مردم با وجود كاستيها وبدون اينكه دستگاههاي رسانهاي آنها را به حفظ نظام دعوت كند! تكليف را در دفاع از نظام اسلامي وخاك وطن در مقابل تهاجم 8 ساله دشمنان ديدند. او ميگفت: مگر نظام اسلامي را دولتها و يا مجلسها به ما اعطا كردهاند كه عملكرد آنها تعيين كننده ميزان تعهد ما به نظام اسلامي باشد؟ دولتها و مجلسها كانونهاي موقتي هستند كه به صورت دورهاي با راي مردم انتخاب ميشوند و كارنامه آنها نميتواند هيچ خللي در اصل نظام مقدس اسلامي ايجاد كند. سيد مهدي ميگفت: اتفاقا من اعتقاد دارم كه عملكرد انتقاد آميز مسئولين بهترين دليل براي راي دادن است. چون مردم ميتوانند در انتخابات با «نه» گفتن به آنهايي كه قدر فرصت وتوفيق خدمت به مردم و سربلندي نظام حاكميت را ندانستهاند؛با انتخاب فرد لايق تر؛ نسبت به سهم خود در تصميم گيري براي نظام اسلامي ارزش قائل شوند. اما بي تفاوتي ميتواند مشكلات قبلي را تكرار كند. او مي گفت: ترديد در همراهي نظام به معناي ناديده گرفتن شعور سياسي و آرمان نسلي است كه با آگاهي كامل نهضت را همراهي كردند.وزمينه ساز تشكيل حكومت اسلامي شدند. واين جفا در حق تاريخ اين مردم است! سيد مهدي تابنده شيميايي بود و در بستر بيماري به شهادت رسيد. مرور اين خاطرات بي اختيار مرا دلتنگ او كرد؛ نفسم را در سينه حبس كردم و تصميم راسخم را گرفتم كه حتما راي بدهم. سخن نويسنده اين وبلاگ:ولي من شركت مي كنم وبه هم ي كساني كه قصد دارند انتخابات را تحريم كنند كه هيچ كس پاي صندوق ها نيايد بگويم :ما مي آييم وبا همان انگشت سبابه آغشته به رنگ آبي استامپ به چشمان شما مي زنيم وشما را شكست مي دهيم منبع:سايت تابناك
ميخواستم در انتخابات شركت نكنم اما...
انتخابات براي تعيين دولتها ومجلس هاست؛ ولي ماهيت برگزاري انتخابات به اصل نظام مربوط است. ضعف وناكارآمدي مسئولين ارتباطي به اصل نظام ندارد چون اصول حاكم بر نظام اسلامي مبتني بر صداقت واحترام به حقوق افراد است و بر تحكيم بنيان خانواده تاكيد دارد.و اين اصول ارزشمند از مباني تعالي بخش دين مبين اسلام نشات گرفته است.
رعايت اخلاق انتخابات،مطالبه عمومي مردم
نامزدهايي كه به هنگام سخنراني و مناظره از كوره در مي روند و رقباي شان را متهم مي كنند و با خشونت و عصبانيت سخنان ناروايي بر زبان ميآورند. افرادي كه به جاي اعلان مواضع خود و تبيين آن همچنين معرفي شخصيت خود براي به عهده گرفتن مسئوليت هاي مهم با اتهام زني به رقبا آن ها را در انظار عمومي خرد مي كنند. افرادي كه ديگري را از نردبان صعود پايين ميكشند تا نزديكان خود را برتر از ديگران معرفي كنند و همه موفقيتها را مربوط به دوره مسئوليت قبلي خودشان ميدانند.
و بدتر آن كه طوري حرف مي زنند و از اجراي عدالت در جامعه مي گويند كه گويا جز درزمان مسئوليت آنها نه عدالتي بوده و نه عادلي بر مردم حكومت كرده است. نه رفاهي ايجاد شده و در كارنامه دولتهاي قبل يا بعد از خودشان هم جز مردودي نمره ديگري ثبت نشده است و در كل خط قرمزها را يكي پس از ديگري درمي نوردند؛ همان هايي كه نه موضعي عليه جريان فتنه گرفتند و نه پاي شان را از محافل فتنه گران پس كشيدند.
و گروهي ديگر كه با ايجاد حلقه اي به دور خود سعي در محاصره پرچم و انقلاب و ارزش ها دارند.
اين ها نمونه هايي از رفتار برخي نامزدهاست كه بي توجه به اخلاق انتخاباتي سعي در جذب آراء مردمي دارند، و براستي آيا مردم به اينگونه نامزدهايي اقبال خواهند داشت؟
گزارش امروز و فرداي روزنامه كيهان را درباره اخلاق انتخاباتي بخوانيد.
ملاكهاي شناخت افراد
براي شناخت هر فرد و نيز براي پي بردن به شخصيت افراد بايد به رفتار او به عنوان بهترين و كاملترين نشانه و شناسه توجه شود.
ملاك براي شناخت شخصيت مي بايست رفتارهاي او باشد كه مهم ترين آن هم كردارها و كنشها و نيز واكنش هاي وي هنگام بحران ها و فشارهايي است كه از درون و بيرون تحميل مي شود.
چه بسيارند مردمي كه هنگام فشار و بحران قادر به تحمل نيستند و واقعيات دروني خود را افشا ميكنند؛ از كوره درمي روند و ديگر احترامي براي طرف مقابل قائل نيستند و حاضرند هر طور كه شده خود را موجه جلوه داده و ديگري را متهم كنند.
اين اتفاق شايد در جمع هاي كوچك تر آن قدر هم چالش برانگيز نباشد اما وقتي قرار است اين شخص به عنوان كانديداي رياست جمهوري به مردم معرفي شود به عنوان يك آسيب جدي تلقي مي شود. اتفاق نامباركي كه متاسفانه طي سال هاي اخير و در ايام انتخابات به وفور رخ مي دهد.
در حالي كه نظام جمهوري اسلامي يك نظام مردم سالار ديني است كه اصول اسلامي و دين مبين اسلام مقوله اخلاق است و پيامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار و بزرگان دين با شاخصه اخلاق به مردم معرفي شده اند و بزرگترين شاخصه نبي مكرم اسلام اخلاق ايشان بود به طوري كه خداوند نيز در وصف آن حضرت آيه اي دارند.
طبيعتا وقتي جامعه اسلامي را ملاك قرار ميدهيم يكي از شاخصه هاي برجسته آن اخلاق است. اخلاق در تمام طبقات جامعه به ويژه در بحث اجراي قوانين و مولفههاي قانوني ركن مهمي محسوب ميشود. انتخاباتي كه در آن قرار است رئيس جمهور و اعضاي شوراي شهر و نمايندگان خبرگان رهبري برگزيده شوند بديهي است نيازمند رعايت مولفه هاي اصلي از جمله اخلاق خواهد بود. همچنين مجريان، كانديداها و مردم بايد ملزم به پذيرفتن قانون و سازوكارهاي آن باشند تا حماسه اي سياسي را شاهد باشيم.
اين كه چنين خودخواهي ها در ايام انتخابات چه لطماتي به بار خواهد آورد موضوعي است كه با عدهاي از مردم درميان گذاشته ايم.
پيش از هر بحث و حرفي به سراغ مردم رفتيم كه به فرموده رهبري” نظام جمهورى اسلامى يك نظام مردمى است و كسى نمىتواند اين را منكر شود. مخالفين ما هم نمىتوانند اين را منكر شوند. حداكثر اين است كه مردم را تخطئه مىكنند و مىگويند «مردم نفهميدند و با اين مسئولين و اين نظام، صفا كردند.» بالاخره صفاى مردم با اين نظام را نمىتوانند منكر شوند و اين، مطلب واضحى است. سر و كارِ ما با مردم است؛ پس اين نظام، نظامى است مردمى.”
ملتي كه خود تصميم گيرنده نهايي و اصلي براي سرنوشتي به اندازه 4 سال آينده اش است.
چرا اختلاف و چرا درگيري ؟
خيابان انقلاب تهران درست روبهروي دانشگاه مكاني است كه مي شود آدم هاي زيادي را پيدا كرد. از دست فروش هاي كتاب به دست تا مشتريان كتاب خوان و دانشجويان و اساتيدي كه در حال رفت و آمدند.
رضا موذن معلم بازنشسته نخستين كسي است كه با او هنگامي كه مشغول وارسي روزنامه هاي صبح مقابل كيوسك روزنامه فروشي است، ملاقات مي كنم.
وقتي راجع به انتخابات آتي از او سوال مي پرسم، ميگويد: ما در جامعه اسلامي زندگي مي كنيم كه اساس آن بر پايه نقد كردن است و امر به معروف و نهياز منكر. به ما توصيه شده از امتي باشيد كه دعوت به خير مي كند و از بدي ها پرهيزمان مي دارد.
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان راجع به اخلاق انتخاباتي و دوري از بداخلاقي نامزدها و هوادارانشان تاكيد مي كند: در هر جامعه اي كه انتقاد نباشد آن جامعه نابود شده است. داشتن اختلاف نظر بد نيست اما اين كه بنا باشد اختلافات بر سر منافع يك جناح يا شخص باشد آسيب زاست و مردم هم حمايتي از اين افراد نميكنند. بنابراين اگر شخصي انتقاد مي كند يعني نظام را دوست دارد و درصدد اصلاح مشكلات برآمده است . اما افرادي كه فقط به دنبال منافع خودشان هستند قابل اعتماد مردم نخواهند بود.
اعتماد مردم خريدني نيست
خانم قادري زني خانه دار است از وي دعوت به مصاحبه مي كنيم و او نيز مي پذيرد.
وي در پاسخ به اين سوال كه بي اخلاقي در انتخابات چقدر مي تواند مخرب باشد، مي گويد: هر چقدر كه ضد و نقيض ها در سخنان و گفته هاي نامزدها بيشتر باشد انتخاب و اعتماد مردم سخت تر مي شود و مردم قادر به مقايسه برنامه ها نيستند.
زهرا قادري در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان ادامه مي دهد: پيش از اين ها هر بار كه انتخابات برگزار مي شد تا اين اندازه شاهد درگيري ميان نامزدها نبوديم اما در اين چند سال اخير اتفاقاتي شاهد بوده ايم كه در طول سال هاي بعد از پيروزي انقلاب اتفاق نيفتاده بود. مثل شوك بود اتفاقي كه چهار سال پيش رخ داد و عده اي هم اين وسط رسوا شدند اما اگر قرار باشد برخي از مسئولان اين طور به جان هم بيفتند و دائم شاهد دعواي بين آن ها باشيم رايي از طرف مردم كسب نمي كنند ضمن اين كه با تداوم اختلافات مشكلات كشور حل نمي شود.
يك دانشجو مي گويد:مردم با اين شيوه اي كه برخي از كانديداها درپيش گرفته اند نمي توانند نامزدها و برنامههاي آن ها را بشناسند و در اين صورت مشاركت مردم هم تحت تاثير قرار مي گيرد.
رضا اكبري دانشجوي سال آخر رشته داروسازي با بيان عبارات فوق وجود بداخلاقي در ايام انتخابات و تخريب نامزدها را مانع تصميم گيري قاطع مردم و سبب عدم اعتماد ملت به كانديداها مي داند.
وي در توضيح بيشتر به گزارشگر كيهان ميگويد: نامزدها بايد اين را بدانند و بديهي است وقتي رقباي شان را تخريب مي كنند، اقدامات دولت هاي قبل را زير سوال مي برند و يا با سياه نمايي از وضعيت كشور خود را حلال همه مشكلات ملت معرفي ميكنند، هرگز رايي از سوي مردم دريافت نخواهند كرد.
بي اخلاقي انتخاباتي يعني خيانت
در هر جامعه اي خط قرمزها ملاك اعتماد و بياعتمادي است.
اخلاق فرد رأيدهنده، كانديدا و كارگزاران انتخاباتي همه و همه از عوامل موثر در مشاركت مردم است. در مورد انتخابات رياست جمهوري نيز همين موضوع صادق است.
حجتالاسلام والمسلمين صديقي با اشاره به سه خط قرمز مهم در انتخابات رياست جمهوري پيش رو عقيده دارد: خط قرمز اول قانون است. بايد تمام نامزدهاي انتخاباتي هم در تبليغات انتخاباتي و هم هواداران آنها و هم در مقدمات انتخابات توجه داشته باشند كه هيچ كس فوق قانون نيست.
وي خط قرمز دوم را انسجام و وحدت مي داند كه در طول 34 سال گذشته بيشترين انتخابات در كشور ما انجام شده است كه همه انتخابات حقيقي و قانوني بوده است و تمام كانديداها با آزادي توانستند تبليغات خود را داشته باشند و هيچ فتنهاي نبوده است. بنابراين همين روند صحيح باعث شد وحدت كلمه و انسجام ميان مردم تقويت شود.خط قرمز سوم هم حفظ حريم اخلاق و ولايت خواهد بود.
البته از اين موضوع هم نگذريم كه فتنه سال 88 نوعي بدعت در انتخابات بود و شايد نياز بود تا خائنان به دين و ملت شناخته شوند.
عضو انجمن عكاسان سينماي ايران ميگويد: سالم بودن فضاي رقابت يكي از اركان اصلي برگزاري انتخابات و مشاركت بالاي مردم است و اگر چنين اتفاقي نيفتد يا نامزدها سعي در بر هم زدن اين فضا و رقابت ناسالم از طريق تخريب يكديگر را داشته باشند خيانت به مردم و نظام خواهد بود.
فرامرز بيات عضو انجمن عكاسان سينماي ايران ديگر فردي است كه به سراغش رفته ايم كه وي نيز با بيان عبارات بالا ادامه مي دهد: بايد از ظرفيت انتخابات رياستجمهوري براي ارتقاء سطح بينش سياسي و مشاركت مردم استفاده شود. رعايت اخلاق انتخاباتي متناسب با فرهنگ و ارزشهاي اسلامي اصول مهم انتخاباتي محسوب ميشود. افراد رأيدهنده و انتخابشوندگان بايد از تخريب و بيانصافي پرهيز كنند.
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان ادامه ميدهد: رفاقتهاي شخصي، حزبي و سياسي نبايد جايگزين انگيزه الهي شود و تمامي نهادها، گروهها و صاحبنظران بايد در اين مسير حركت كنند.
بيات تصريح مي كند: رييس جمهور به عنوان بالاترين مقام اجرايي كشور نبايد مسير پيشرفت كشور را در خارج از چارچوبهاي نظام جستوجو كند چرا كه انتخابات حماسه اي سياسي خواهد بود به ويژه اين كه كشور ما در برهه حساسي قرار گرفته است. بنابراين بايد رئيس جمهوري انتخاب شود كه برنامههاي او در چارچوب عمل به فرامين رهبري و ولايت فقيه باشد نه اين كه يك روز دم از ولايت فقيه بزند و روز ديگر حامي گروه هاي ضد ولايت باشد و در مقابل عملكرد آن ها سكوت كند.
باز هم خلأ فرهنگي
خلأ فرهنگي و عدم فرهنگ سازي يكي از موضوعاتي است كه معمولا در بسياري از آسيب شناسيهاي رفتاري به آن پي مي بريم. علت بيتوجهي برخي از نامزدها به اخلاق انتخاباتي هم از ديد كارشناسان فقدان فرهنگ سازي تفسير مي شود.
دكتر عبدالله شفيعي عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي هم با اين عقيده كاملا موافق است و ميگويد: قطعا تخريب ها از طريق سايت ها و وبلاگها و سخنرانيها به عرصه انتخابات و شور و نشاط اجتماعي لطمه خواهد زد اما همه اين ها ناشي از اين علت است كه فرهنگ سازي لازم در كشور صورت نگرفته است.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان تصريح مي كند: بي اخلاقي انتخاباتي و تحقير برنامه هاي ديگر نامزدها همچنين زير سوال بردن تلاش روساي جمهور قبلي مغاير با آموزه هاي ديني است همين طور عرف جامعه اين را نمي پسندد و آسيب زا خواهد بود.
دكتر شفيعي مي گويد: اين رفتارها باعث ميشود افرادي كه قصد مشاركت دارند كمتر حضور پيدا كنند و يا از راي دادن مردد شوند در صورتي كه انتخابات يك حماسه ملي و سياسي است و همه بايد دست به دست هم دهند و از تخريب ها و آسيب ها بكاهند تا شاهد يك حماسه سياسي و با نشاط در سطح كشور باشيم.
اتفاقي كه مهدي عباسي مهر كارشناس مسايل سياسي هم بدان اذعان دارد و معتقد است: بديهي است اگر فرايندها پذيرفته شود و همه مجريان انتخابات و نامزدها و مردم قائل به رعايت موازين اسلامي در جامعه باشند اخلاق انتخاباتي رعايت خواهد شد.
شاهد بوديم كه در برخي دوره ها كانديداها بخشي از ضوابط را رعايت نمي كردند.
بديهي است اگر نامزدها و راي دهندگان و مجريان كه برگزار كنندگان انتخابات هستند همچنين رسانه ها به عنوان آينه تمام نماي جامعه تمام ضوابط را رعايت كنند ما شاهد انتخابات پرشور و پرشعور خواهيم بود.
وي در ادامه گفتوگو با گزارشگر كيهان اظهار مي دارد: در گذشته بارها ثابت كرده ايم كه با اخلاقترين نظام و ملت در دنيا هستيم در اين دوره هم تاثير گذار خواهيم بود.
اين كارشناس مسائل سياسي ادامه مي دهد: اين كه نزديك به ايام انتخابات كانديداها ادعاي رعايت اخلاق انتخاباتي داشته باشند اما در عرصه عمل و كنش و واكنش هاي سياسي اين مقوله را ناديده بگيرند و خودشان عدول كنند اين مساله باعث واكنش هاي مردم خواهد شد به طوري كه بي اخلاقي در فضاي عمومي كشور موجب فاصله گرفتن مردم از مسببان آن خواهد بود و مانند جريان فتنه 88 اعلام بي زاري و دوري مردم را تجربه خواهند كرد.